"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, January 25, 2011

Renungkan...................

Oleh itu, semasa nak sujud kena meletakkan kedua belah tangan terlebih dahulu dan bukannya lutut.. Selalu saya perhatikan yang solat di masjid mereka akan lebih meletak lutut terlebih dahulu semasa nak sujud… Kalau kat surau (papan), haaa kedengaran bunyi hentakan lutut..

8 comments:

shichi_iza said...

yup... waktu form 1 n 2 dulu dengar bunyi bising bila nak sujud sebab lutut berlaga ngan lantai surau..... huhu
xbnyak yg tahu tentang cara sujud dgn betul....

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
yup.. mmg bunyi bising,, dah la kuatnya lagaan lutut dgn lantai hehehe

Unknown said...

Betul tu. Thanks for the info. Dapat juga pengetetahun dalam memperbaiki solat. Semoga kita berada dalam golongan orang2 yang benar.

Areyoudys said...

as salam..
kalau bab yang ni, ikut fahaman mazhab. sesetengah mazhab mengatakan meletakkan tangan sebab tangan itu yang mengangkat takbir ketika mula menunaikan solat.dan pendapat lainnya, meletakkan lutut kerana lutut itu yang yang menyokong badan ketika bersujud. nammun di asia, ada juga kalangan rakyat yang mengamalkan pegangan mazhab yang berbeza dari kaumnya.

entri yang menarik.harap bagi yang mengamalkan pegangan mazhab imaam syafie, melakukannya. jangan sekadar mendapat 'petunjuk' disaat membaca entri ini begitu sahaja.

p/s kalau boleh, bab-bab yang melibatkan hadith, sediakan satu ruangan/page dalam blog untuk rujukan seperti 'tutorial'. kadang kala, tak ramai pengunjung blog yang menggunakan fungsi label, carian dan sebagianya.

ijatnuar87 said...

yup....btol tu...mmg biasa tgk...tapi kekadang tgk gak orang tua wat camtu,mungkin diorang ader pengecualiaan la kn...

Awangku Johan said...

@@Hidayati
welcome

Awangku Johan said...

@@ ...
oooo thanks atas komentar nya..

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
a'ah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...