"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Saturday, January 8, 2011

Kenapa Nama saya ada AwangKu???

Masjid Omar Ali Saifuddien, Brunei Darussalam

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semu dan selamat pagi

Ada beberapa orang blog tanya.. Kenapa nama ada Awangku atau singkatannya AK… Adakah saya ini orang Sarawak, Sabah or Brunei? Hahaha… semua itu ada dalam profile saya..

Kenapa nama saya Awangku? Sebenarnya saya ini anak jati kelahiran Sabah dan berketurunan Melayu Brunei. Kalau mengikut Sejarah, nenek moyang saya berasal dari negara Brunei dan berketurnan kerabat/bangsawan. Tapi disebabkan adanya 24 orang Pengiran yang di hantar ke Sabah tuk meluaskan jajahan.. Dulu Sabah dijajah oleh Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu..

Sebab itulah saya mempunyai gelaran AwangKu atau singkatannya AK bagi anak lelaki manakala bagi anak perempuan adalah DayangKu atau singkatannya DK. Tapi pabila seorang anak berketurunan Brunei itu sudah berumah tangga nama akan bertukar menjadi Pengiran atau singkatannya PG. Sebenarnya banyak lagi yang diceritakan, tentang keturunan Brunei ini..

Cerita saya semasa di Universiti pulak ada lawaknya… kan nama saya ada AK kat depan, so minggu pertama di U dan sesi perkenalan, ada lecture panggil nama saya Anak Kepada.. Haaa.. terkejut saya terus saya angkat tangan.. “Encik nama saya bukan anak kepada, saya berketurunan Brunei Asli so AK tu adalah Awangku”… Haa semua rakan-rakan kelas terkejut.. Mereka fikir saya ini datang dari keluarga kaya di Brunei.. Huhu.. ada pula yang anggap saya ini berketurunan raja coz ada nama awangku.. Huhuhu.. Selalu rakan-rakan olok saya “ampun tuanku” apa la mereka ni.. pastu ada pulak yang tanya “kenapa tak pergi Brunei dan minta hak kami di sana kat Sultan Brunei”.. Fuhh soklan macam-macam.. aku diamkan diri jer.. haha

Dulu ada pakcik saya pergi Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) tuk tukar nama.. Iyalah kan Nama pakcik saya ada AK so kena tukar jadi PG.. kan dia dah berumahtangga.. tapi pihak JPN tak bagi tukar.. Kalau di Brunei sapa berketurunan tu confirm boleh tukar nama jadi PENGIRAN… So, biarpun atas IC nama pakcik2 saya dan nama bapa saya ada AK atau Awangku tapi orang kampung tetap panggil PENGIRAN…

Ok tu jer serba sedikit pengenalan mengenai kuarga Awangku, Dayangku dan Pengiran.


46 comments:

FarhaNezam said...

owh awukan... kita ani brunei rupanya..

Sunah Mohammad said...

o...bab PG tu saya tak tahu..lepas ni ramai kazen mazen kat brunei yang da kawin tu panggil PG la ye? hehe.. kat sarawak takde lak tukar nama lepas kawin..

syahir Mohamad said...

salam..
kau bila mahu jadi pengiran..heeh..
walaupun aku yg ajar, tapi semangat kau yg lebih pandai dari aku..hehehe..

Novelgurl said...

waa..menarik sejarah ni.

Zaiya said...

kenapa nama sy teda awangku? sot..
anyway, cikgu best x skolah???
mana best study ka mengajar?

Mohd Ridhuan said...

baru tau serba sedikit pasal ketrunan brunei...

teyqahd said...

wowow , cmtuu , baru la tahuu ,
hehe , tq fr sharing ! ;DD

Awangku Johan said...

@@FarhaNezam
awu kuarga Brunei.. kelahiran Sabah..
pndai ko bekurapak Brunei ar.. haha
Org Brunei jua ka??

Awangku Johan said...

@@Sunah Mohammad
Sbnrnya kena tukar tp dah duduk di Malaysia so x leh tukar dah nama tu.. Tp org kg akan pggil PG juga.. Tp saya blm dapat PG lagi coz blm Kahwin hahaha.. Adik saya dah blh d pggil PG coz dh kawin

Awangku Johan said...

@@Syahir Mohamad
Arrghhh Syahir jgn ko sebut perkataan itu.. Huhu.. Blm masanya lagi nk kawin tuk dptkan PG.. Hahaha..

Thanks ya Syahir.. ko yg byk ajar aku pasal Blog dlu masa kita jadi Skim Pelajar Bekerja Hehehe...

Macam mana Anak2 murid kau?? ko dapat SJKT kan... wah besar cabaranmu ajar anak2 India.. Gd luck frens

Awangku Johan said...

@@Novelgurl
hahaha.. thanks..

Awangku Johan said...

@@Zaiya
Hahaha.. Zaiya org Brunei ke?? Nanti p JPN p tukaq nama bubuh DK yaa. hehehe..
Ohh skolah ok.. tp kena sntiasa sabar dengan pelbagai karenah budak2.. lagi satu guru kena kreatif tuk menarik minat bljr mereka..

Secara personal.. saya lebih suka belajar.. Insyaallah nak smbung pgajian p peringkat Master maybe hujung 2012.. Nak smbung p UPSI tp jauh.. maybe smbung d UMS or amik PJJ d UPM...

Awangku Johan said...

@@Mohd Ridhuan
yaa.. ni just sedikit sahaja mgenai Salasilah Kuarga Brunei

Awangku Johan said...

@@teyqahd
ok welcome..

Sunah Mohammad said...

o..hehe..nanti awang da kawin kena panggil pengiran awang~ :D

KFCM tak patut dapat rumah???

s.y.a.r.q said...

cikgu ha ha ha...terase i tau :P

OK..cikgu berita paham kenape ade awangku depan name cikgu,,,
ermmm nak tanye lagi boleh tak???
Ha ha ha ha...

Kalau orang brunei juge, tapi Name dye ade Awangku Tengku,,,
Ok 4 example la kan :

Awangku Tengku JOhan :p

itu ape pulak ye??? :p

::wan fadhilah:: said...

ooww... baru paham.. patut la ada mmbr nama awangku.. rupa2nya kerabat brunei.. ada housemate kerabat brunei jugak.. dia cakap punya la laju.. hehe.. nasib boleh paham jua sikit2..

nuRaisha Azmi said...

menarik!
just know this kind of things :)

Qaseh dalia adelia said...

org sabah n brunei... cikgu ku hehe ..

Awangku Johan said...

@@Sunah Mohammad
Hahaha... apa2 je la..

Awangku Johan said...

@@Sunah Mohammad
Hahaha... apa2 je la..

Awangku Johan said...

@@s.y.a.r.q
Ohhh minta maaf la ek.. Huhu

Hurrmm x pernah pulak dgr nama sebgitu, maybe tu kemahuan ayah dia kot nak nama dia ada tengku.. tu terserah pada mereka nk bubuh apa2 pun

Awangku Johan said...

@@ ::wan fadhilah::
a'ah kerabat Brunei..
ahahaha.. laju ke member u cakap..
Alaa senang jak nk fahami tu.. Hahaha

Awangku Johan said...

@@nuRaisha Azmi
thanks..

Awangku Johan said...

@@ Qaseh dalia adelia
yaa Qaseh ku apa diaa.. wah habis la aku nnti kena terjah oleh pakwe c Qaseh.. Hahaha

NOOR HAFIZAH BT HAMID said...

info baru :)

turbinemanlog said...

Bila baru AKJ mahu jadi Pengiran?

Dayang_Amy said...

hikhik! aku pn menghadapi masalah yg sama. Selalu lecturer aku dulu panggil PG sebagai panglima la..pawang la..bla..bla..

Btw, abg aku skrg terus ja namakan anaknya dgn Pengiran supaya tiada masalah bila tkr ic nnti.

HOhoho!..aku adalah keturunan diraja..tp mengikut ngianku, kami ani balah pemberontak istana yg kemudian lari ke sabah. huhuhu! padan tah pemanas2 kami ani. ;P

Afzainizam said...

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Selamat Tahun Baru Dengan Azam Baru
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara
Sebuah persahabatan..Salam Kenalan..
Terima kasih kembara ziarah maya”

kalau awang ku aku baru tahu macam ner plak dayangku samagak ke bagi perempuan?

NURUL NADIAH MAMAT said...

terjawab sudah apa yang bermain di fikiran....hee......

Zulkifly Omar said...

baru2 jua ku tahu yang mun udah kawen btukar jadi PG tu.. amai jua kawan2 yg ada AK n Dk ani.. tp nda jua bapa2 bisia ada PG.. huhutau ku nganya mun udah ada AK sam DK tu tantu tia brunai.. hehe...

... said...

as salam..
oo..kiranya setiap dalam salasilah keturunan kamun ni, memang wajib diletakkan 'ku; dibelakang?

patut la..dok fikir2.sebab ada juga shabat urang brunei.tapi tak tanya kenapa nama merek2 itu ada yang seperti kamu..

oo...penjelasan.syukran ;)

cemomoi said...

first time dengo crita ni, besa tang pangeran tu je

Awangku Johan said...

@@NOOR HAFIZAH BT HAMID
yup

Awangku Johan said...

@@turbinemanlog
arghh persoalan dr uncle tu blh ke saya HOLD tuk jawabnya.. Hehehe

Awangku Johan said...

@@Dayang_Amy
sama la bah ketani ni berketurunan kerabat.. Mengikut arwah nenek aku keturunan Sebelah arwah mak aku adalah dari keturunan Pengiran Muda Hashim.. Manakala sebelah bapa aku dari Keturunan Pengiran Pemanca.. Naahh.. dah nama ada AK, DK, dan PG.. semuanya adalah dari keturunan yg sama.. Manalah tau ketani ani ada bersangkut paut dalam salasilah tu...

Awangku Johan said...

@@ Afzainizam
Ni kereta mana yg menerjah blog aku ni... Hahaha

Sebenarnya Dayangku n Awangku tu mmg nama khas tuk kerabat...

Awangku Johan said...

@@NURUL NADIAH MAMAT
haaaa.. apa yg bermain d fikiran Nadiah?? hehehe...
berapa lama bermain.. Hehehe

Awangku Johan said...

@@ Zulkifly Omar
Awu miatu la citernya.. Aku tau pun dari arwah atuk dan nenek aku yang citer.. pakcik2 aku pun citer gtu.. pabila nama gelaran anak yg ada AK dan DK atu pabila mereka dah berumahtangga akan bertukar jadi PG a.k.a PENGIRAN.. Makcik aku yang ada nama DK (Dk. Rasinah) dan sekarang ni menetap di Brunei coz kawin dgn org Brunei.. so nama dia dah bertukar jadi Pengiran Rasinah.
Kalau di Malaysia nda boleh tukar..

Awangku Johan said...

@@...
A'ah.. klu yang ada nama "Ku" kat belakang itu, itu menunjukkan ia adalah dari Kerabat Brunei..

Awangku Johan said...

@@cemomoi
sebenarnya citer ini kalau kita x mengetahui dari nenek moyang mmg kita susah nak tau.. Nasib baik lah arwah atuk dan nenek aku pernah bg tau masa aku zaman kanak2 lagi..

shichi_iza said...

owhhh.... jadi pangiran 2 tuk yg dah kawen.... sy fikir 2 saja2 je ayah n emak mereka nk letak AK or PG.... xterdetik plak nk tnya kat kawan napa dia AK n abng dia PG.... hehehe

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
yup betul tu.. Awang tau pun dari arwah nenek moyang awang..

Dayang_Amy said...

ya..aku rasa mesti kita ada bersangkut d mana-mana tu. Beberapa taun lepas aku ada tinguk salasilah kuarga ku tu. hihihihi panjang tah banarrrr..

aku x berapa hafal cerita salasilah kuarga ku ni.telampau byk nama kan diingat. mun ngianku hafal la.balik2 tu diceritanya sama kami. huhu

Awangku Johan said...

@@Dayang_Amy
awu kemungkinan ada tu.. atu tah pentingnya ada orang lama tuk mencritakan kembali salasilah ketani atu

Maxz Helmy said...

Dayangku kerabat la heh.. gf sy org labuan ada gelaran Dayangku.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...