"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, January 30, 2011

Hukum Isteri Meletari Suami



Assalamualaikum

Hukum Isteri Meleteri Suami ......


"Abg ni balik je kerja, tak nak lgsung tolong sya siapkn krjarumah. Baca suratkhbr, mghadap TV, itu jelah yg awk tahu. Kitakn sama2 bkrja bang. Sya pun penat mcm abg jg.Skurang2nya buatlah air kopi sdiri, bukannya susah pun. Tukarkn lampin ank ke,ringan sikit krja sy ni. Nk msk lagi. Abg jg yg nak mkn nti. pot pet pot pet. "leter Ina kpd suaminya sjurus kmbali dr pjbt masing2.


Kalaulah Ina tahu, betapa bsr hukuman srta dosanya mleteri suami sdiri, sdh tntu dia tdk akan mgulangi pbuatannya itu. Lebih2 lg, skiranya Intan mhayati gnjaran pahala yg tdk tnilai krana bbakti kpd suaminya. Dia tdk akan merasa susah mahupun penat dlm melaksanakn tgungjawabnya sbgai isteri dan ibu.


Dewasa ini blh dikatakn fenomena isteri mleteri suami atau dlm kata lain tdk menghormati suami. Bagaikan sdh mjadi satu pkara lumrah bg kbanyakn pasangan, tanpa sedikit pun merasa bsalah melayani mereka spt adik lelaki shj lagaknya.


Apa yg lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yg menyifatkan mjaga peribadinya dgn bersikap sopan trhadap suami sbgai ketinggalan zaman. Keadaan ini jg akan menjadi model yg tdk baik kpd anak2 yg mungkin diwarisi dr satu generasi ke satu generasi lain shingga akhirnya mjadi satu budaya yg negatif.


Byk nas al-Quran, terutamanya hadis Nabi yg membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tdk diminta mlakukan perbuatan maksiat. Sabda Rasulullah s.a.w yg bermaksud: "Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kpd sseorang yg lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kpd suaminya." Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukannya sbgai pemimpin rumahtangga.


Demikian jg halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. naik mikraj kelangit. Baginda telah dipersaksikan dgn neraka dan penghuninya yg kebanyakkannya terdiri drpd kaum wanita.


Ali Karramallahu Wajhah berkata: "Aku masuk ke rmh Nabi beserta Fatimah, aku mendapati baginda sdg menangis tersedu-sedan." Aku bertanya, " Ya Rasulullah, apa yg membuat anda menangis?" Baginda menjawab, "Ya Ali, pd malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan drpd umat ku disiksa di neraka dgn bermacam2 seksaan. Lalu aku menangis krana begitu brt seksaan mereka yg aku lihat."

MENGHERDIK
Baginda antara lain melihat perempuan yg digantungkan dgn lidahnya, sdgkan air panas dituangkan ke dlm tenggoroknya krana ia tlh menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya.


Ada isteri yg tgamak bcakap kasar malah mgherdik suaminya krana tdk mdpt apa yg diminta spt brg kemas, prabot rmh berupa set sofa & TV rata 29 inci yg mjadi trend semasa.


Lebih buruk lgi prangai si isteri apabila membanding2kan suami dgn jiran tetangga yg mampu myediakan barangan tbabit, skaligus dilabelkn sbgai suami mithali. Bukan tdk blh sama skali mminta ssuatu drpd suami ttapi jgnlah menggesa mreka menuruti kemahuan anda shingga membebankan dirinya. Sbaliknya, isteri patut bsyukur krana bpeluang meraih keredhaanAllah.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya Allah tdk mmandangkepada seorang isteri yg tdk bsyukur kpd suaminya." Hal ini biasa tjadi kpd suami yg miskin, manakala isterinya pula tgolong dlm orang2 berada, yg suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya, apatah lg yg tlh dinafkahkan kpd suaminya.


Mungkin ia agk sukar utk dipnuhi apatah lgi bg isteri yg bkrja, namun percayalah, ia bukan shj akan mjadi perkara biasa tetapi jg ringan dan lancar, jika kita menganggapnya sbgai ibadah dan jg satujihad.


Marilah kita sama2 mrenungi kisah anakanda ksayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yg mlksanakan rutin hariannya sbgai sorang suri rumah tangga scara sndirian tanpa pembantu. Fatimah pd suatu hari tlh mminta suaminya, Ali pergi mnemui Rasulullah s.a.w. dan mminta jasa baik baginda utk myerahkan sorang wanita tawanan perang sbgai pembantu rumah.


Rasulullah bagaimanapun tdk dpt mperkenankn pmintaan puterinya krana semua harta rampasan perang tmasuk wanita2 itu bukan mnjadi milik baginda, ttapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya. Baginda tdk dpt memberikan sesuatu yg bukan menjadi miliknya.


Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan krana tugas brt yg sdg dipikul oleh puterinya itu ttapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah sorang isteri yg tertekan akibat tugas2 yg perlu dibereskannya.


Pada sebelah malamnya, baginda tlh mgunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kpdnya: "Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kpd satu pemberian yg akan ku berikan ini, sdgkan ia lbh baik drpd apa yg kamu minta siang hri tadi? "

Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tsebut sekalipun dia tdk mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kpd Fatimah bhawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar, masing2 sbyk 33 kali stiap kali sebelum tidurnya.


Smenjak itu, wirid yg diajarkn oleh Rasulullah tlh mjadi amalan anak dan mnantunya. Hasilnya, Fatimah mdapati dia tdk lg mjadi keluh kesah dlm mghadapi apa jua kerja2 shariannya yg brt, malah mrasa cukup bhgia mlakukannya.

Baginya, segala tugasan yg disempurnaknnya sbgai sorang suri rumah mrupakn satu amalan yg solehah. Dgn taufik Allah, ssgguhnya walau sberat mana skalipun tugasan yg mnanti di rmh, tdk akan memenatkan slagi isteri tdk meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dgn suami, walau setinggi mna skalipun darjatnya.


Kpd para suami, kita sama2 maklum, dlm zaman moden yg serba mcabar ini terutamanya di bandar2 bsr, kita tdk dpt mengelak kos sara hidup yg tggi skaligus mmerlukan kedua2 suami isteri kluar bkerja.


Si isteri tlh mlakukan pgorbanan mcari rezeki tmbahan utk menyara kuarga yg spatutnya mjadi tggungjawab suami. Jd sudi apalah kiranya sang suami bersama2 mringankan tugas si istri seadanya. Bukankah Rasulullah s.a.w tlh brpesan supaya para suami bbuat baik kpd istri mreka. Jikalau isteri taat kpd kalian, jgnlah pula mnyusahkan mreka.


Nabi Muhammad s.a.w bsabda yg ertinya: "Orang2 yg tbaik drpd kamu skalian adalah yg lbh baik dlm mpergauli kuarganya dan sy adalah yg tbaik dlm mpergauli kuargaku. "


Bagi kaum wanita & lelaki yg sdh berumahtangga, marilah kita sama2 bljr saling tolong-menolong mringankn beban pasangan kita.

Semoga kisah tadi mbawa manfaat bg kita semua... insya'Allah. .


SIKAP ISTERI tdk mghormati SUAMI adalah GEJALA SOSIAL MUSLIM skrg. Ia dilakukn krana bfikir bhawa SUAMI mesti buat spt ISTERI dlm RUMAHTANGGA.


TABIAT-ISTERI suka meleteri suami & TABIAT-SUAMI yg suka meletakkn semua tgungjawab rumahtngga ke atas bahu isteri semata2; mestilah dihentikan, demi mdidik MENTAL ZURIAT kita ke suatu BUDAYA IBADAT.


WASSALAM..

15 comments:

Myra Jay said...

Semoga kita tergolong dalam insan yg tahu bersyukur & menghargai sesama lain..
Aamiinn

Si DauN CeRi said...

thank you for sharing this information..

[FaDzLi aNaK dEsA zOnE @ FADZ] said...

beryukur dan hargailah ape yg ade...
wink.. hihihi

shichi_iza said...

kan berkhawin atas dasar suka sama suka so pasangan suami isteri perlu bantu membantu meringankan beban pasangan yg mereka kasihi... baru la rumah tgga kekal harmoni.... :)

fathiah said...

laki pun, jgn wat pompuan cam kuli dye plak.. huhhu.. emo plak

ijatnuar87 said...

alhamdulillah...memang suker entri nih,hehehe...

Wahidah said...

entry yg sgt membina..tq..

Awangku Johan said...

@@Myra Jay
amin

Awangku Johan said...

@@Si DauN CeRi
welcome

Awangku Johan said...

@@ [FaDzLi aNaK dEsA zOnE @ FADZ]
yup betul tu

Awangku Johan said...

@@ shichi_iza
hehehee.. macam berpgalaman

Awangku Johan said...

@@fathiah
hehe.. baik

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
ewah suka.. hehe

Awangku Johan said...

@@ Wahidah
moga bermanfaat

shichi_iza said...

haha.... xadalah. cuma bnyak ambil ilmu dri mereka2 yg berpengalaman sbgai persiapan d msa hdpn

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...