"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Thursday, January 6, 2011

Ibu... Kau Bertakhta di Hatiku



Hari ini saya dipelawa oleh seniorku di UPSI iaitu Abang Sudirman tuk join contest beliau… Kalau nak tau lebih lanjut sila layari Sudirman Abd Rahman

http://sudirman1809.blogspot.com


Detik masa terus berlalu tanpa menanti sesiapa dan semakin hari umur kita pun akan meningkat bersama peredaran masa. Kita semua dilahirkan di dunia ini melalui seorang yang bernama IBU. Begitu besar peranan dan jasa insan yang bernama ibu ini. Oleh itu, renungkanlah sejenak apakah yang telah kita lakukan untuk membalas segala budi ibu ini. Sekurang-kurangnya peluk dan ciumlah ibu masing-masing yang dapat berjumpa atau sekurang-kurangnya telefon ibu bagi mereka yang duduk berjauhan.

Semenjak aku menghirup udara segar di dunia ini semuanya adalah hasil daripada aku lahir dari perut ibu. Ibu adalah amat besar bagiku dan sentiasa bertakhta di hatiku. Hal ini kerana, ibu telah banyak bersusah payah dan sentiasa mengorbankan waktunya untuk memanusiakan anak-anaknya. Ibuku telah banyak berjasa di dalam keluargaku. Semasa aku masih kanak-kanak ibuku sentiasa membuat kuih setiap hari tuk dijual di setiap rumah di kampungku Menumbok. Penat lelahnya membuat kuih muih tuk menambahkan pendapatan agar dapat membantu keluarga kami. Gaji ayahku rasanya tidak cukup untuk menanggung kami adik beradik seramai 7 orang.. Manakala, dalam adik-beradikku ada 2 orang abang aku yang di boleh dipanggil “Orang Istimewa”.. Ibuku bersusah payah tuk memperdagangkan hasil jualannya agar kami sekeluarga dapat seperti apa orang lain dapat. Rasanya ibuku sentiasa penat memerah keringat dan meniti harinya dengan membuat kuih dan melayan karenah anak-anaknya. Jual kuih pun bukannya dapat banyak pendapatan pun!. Jual kuih pun ada jugak orang berhutang.. Huhuhu.. Orang yang berhutang itu tidak membayar.. Kekadang ibuku kata tak pa la.. Bayangkan tuk mencari modal pun susah, inikan pulak orang berhutang.. padahal benda tu boleh jadi darah daging kita.. Huhu.. sepatutnya kena la bayar.. Sedihnya aku pabila ada orang kampung tidak membayar hutang kuih ibuku.. Huhuhu.. Betapa penat lelahnya ibuku membuat kuih tapi orang kampung berhutang….. Kami semua adik-beradik pernah melalui menjual kuih, kecuali 2 orang abang aku yang istimewa.. Selagi kuih tak habis kita orang tidak akan pulang.. dan tak akan pegi skolah.. Huhuhu.. Sehingga kini aku masih teringat zaman kanak-kanak ku menjual kuih.. Aku amat merindui kuih ibu ku..

Tapiii… kini aku dah membesar dengan sihatnya.. baru bergraduat, dah ada kerja tetap. Tapi dah hampir 10 tahun aku tidak menatap wajah ibuku.. Kehidupanku dan kehidupan ibuku dah berbeza.. Kini dia sudah jauh dari hidupku.. Betul-betul amat jauh.. Kini aku bersendirian meniti hari-hari hidupku.. Kini aku belajar berdikari tanpa ibu.. Setiap tahun, dan setiap takbir akan kami kunjungi pusaranya.. Ibu… betapa rindunya aku terhadapmu.. Sehinggakan aku pernah termimpi kau di sana.. Hanya Al-fatihah dan doa dapat ku bekalkan untukmu di sana.. Aku masih teringat di waktu sekolah kau bersusah payah mencari duit untuk membeli buku-buku latihan serta rujukan untukku.. Tetapi.. kau pergi terlalu awal.. Kau tak sempat melihatku berjaya dan memegang segulung ijazah.. kau tak sempat menyulam kenangan di potret graduasiku.. Oh.. ibu.. semua ini hanya untukmu….

Segamit memori ku kenangi,
Setulus kasih ku dambai,
Potret wajahmu ku tatapi,
Sebuah kehilangan yang tiada ganti.

khas buat ibu tersayang..al-fatihah buatmu.. Hanya doa dapat ku sampaikan buatmu di sana.. Moga ibu damai di sana bersama orang-orang beriman.. AMIN….

Pic ku bersama keluarga & Ibu tiriku


Kenapa Aku sayang ibuku..?

Aku memang menyayangi ibuku, kerana beliau telah mengandungkan aku selama 9 bulan 10 hari.. ke hulu ke hilir dengan membawa aku bersama di dalam kandungan. Tapi ibuku tetap Tabah tuk menghadapinya… Betapa besarnya pengorbanan seorang ibu tuk mengandung seorang anak yang begitu lama di dalam kandungan.. Betapa besarnya pengorbanan seorang ibu tuk menjaga dan mengajar anak-anaknya mengenai erti kehidupan.. Patutkah kita tidak menyayanginya??? Patutkah kita membiarkan dia keseorangan di rumah ketika dia berada di usia senja??? Patutkah kita menghantar mereka ke rumah orang-orang tua??? Ohhh.. amat kejam la anak itu pabila mereka mengecewakan ibunya.. Huhuhu

Bagiku azam dan impian tuk ibuku, aku tidak dapat laksanakan.. Sebab ibuku telah pergi dahulu sebelum melihatku berjaya.. Insyaallah ibu, anakmu akan sentiasa berusaha tuk menjadi orang yang berguna dan sentiasa mendoakan kesejahteraanmu di sana..

Aku sebenarnya masa zaman kanak-kanak amat nakal.. Rasanya aku ini nakal, keras kepala dan pernah melawan kata ibuku.. Bagiku itulah yang menyebabkan aku menyakiti hatinya.. Oh ibu, aku ingin meminta maaf bagimu… Sekiranya kau mendengar di sana maafkan lah anak mu ini wahai ibu… Huhu (air mata jantanku mengalir).. Aku pernah berdosa dengan ibuku.. Huhuhu…


Ibu, kau lah permaisuri di hatiku..

Akan ku kenang segala pengorbananmu Dunia dan Akhirat

Hanya linangan air mata dan doa ku bekalkan untukmu..

Damailah kau di sana ibu..

Insyaallah kita akan berjumpa di suatu tempat lain nanti..

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan puncukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….


p/s ; To abg Sudirman …. Atas sebab-sebab tertentu.. AK x nak siarkan gambar ibuku.. Huhuhu.. Al-fatihah buat ibuku Dayangku Sauyah Binti Pengiran Md Yassin (1948 – 2001)… Kenangan terindah ketika bersama ibuku…


34 comments:

whitecappuccino said...

AlFatihah buat arwah ibu Awangku..sedih baca kisah ni :(
akak juga selalu tolong mak buat kuih untuk jual masa sekolah rendah sampai menengah..mak masih ada tapi ayah dah 7 tahun pergi..

sudirman said...

emm..entri ni buat air mata menitis..emm..tahniah ye dapat jadi anak yg berjaya utk arwah..abg pun mcm tu jg..mak pergi awal...

Awangku Johan said...

@@whitecappuccino
thanks kak.. awang pun sedih time mngarang en3 tu..
sama la.. Awang dari skol rendah hingga menengah jual kuih.. shingga sekarang rindu dgn kuihnya.. huhu

Al-fatihah juga buat ayah akak

Awangku Johan said...

@@sudirman
Nampaknya kita senasib abg Sudir.. thniah juga buat abang dapat jadi anak yang berjaya tuk arwah mak abg.. Apa-apapun khidupan kita di dunia kena diteruskan.. Kita doakan sahaja mereka di sana agar sentiasa tenang dan aman.. pabila kita gembira di dunia mereka akan merasanya di sana.. Al-fatihah buat mereka

cik ciput said...

Al-Fatihah buat arwah..baca entri ni dgn music background ni, sayu je.. =(

man yusoef said...

al-Fatihah utk arwah ibu awang...man percaya yg kalau dia hidup lagi...mesti dia bangga dgn anak bujang dia ni...

Awangku Johan said...

@@cik ciput
Trima kasih yaa.. a'ah mmg sedih dgn background music blog saya ni.. kekadang mgalir jg air mata

Awangku Johan said...

@@man yuseof
trima kasih man.. a'ah, tp apa kandaya beliau dah prgi terlebih awal.. huhu

Anonymous said...

arwah ibumu tentu berbangga. al-fatihah buatnya di sana..amin

shichi_iza said...

sedekahkan la al-fatihah tiap kali solat yg dh meningal, termasuklah mak ak... :)

M.Amin said...

Rasa tersentuh hati baca kisah ni. Al-fatihan utk. arwah. Syukur Alhamdulillah sy masih ada mak & ayah lg. Rasa insaf tiba2...Tq

Unknown said...

al fatihah...

insyaAllah berkat doa anaknya,ibumu pasti tenang di sana...;)

adan said...

aku menangis..!!! semoga ibumu damai di sana... aku rindu makku...!!

Anonymous said...

waaa..sedeyh nyer n3 neyh...tetibe teringat my mom kat rumah..huhuhu

Sharinginfoz said...

all the best, memang ibu banyak berjasa untuk keluarga ianya diibaratkan emas, Berapa harga emas untuk 2011?

Awangku Johan said...

@@sweet-ants
trima kasih yaa atas doanya

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
terima kasih.. insyaallah tidak d lupa al-fatihah selepas selesai solat

Awangku Johan said...

@@Amin @ Jimmie
terima kasih.. hargailah kedua-duanya smntara mereka masih ada d dunia ini..

Awangku Johan said...

@@~CiK TiNieY~
amin.. terima kasih

Awangku Johan said...

@@adan
kasih lah ibu mu yaaa.. insyaallah selamat dunia akhirat

Awangku Johan said...

@@babykristal
sentiasa lah call mereka.. saya tak da sapa lagi nak d call.. huhu.. hargai lah mereka yaaa

Awangku Johan said...

@@sharinginfoz
betul kata kamu.. ibu tu mmg byk berjasa dengan kita..

shima said...

semoga ibu awang di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman...

Unknown said...

Al Fatihah untuk ibu Awang. Sedih sgt baca kisah ni. Rasa rindu pulak kat mama atul.

Awangku Johan said...

@@shima
trima kasih atas doanya ya
aku sedih dh x dapat berdamping dengan beliau d saat2 aku meraikan kejayaanku.. huhu

Awangku Johan said...

@@rabiatul
Terima kasih atas doanya..
Atul kena ingat pgorbanan sorang ibu amat susah tuk kita bayar.. Apatah lagi pabila mereka sudah tiada.. macam awang.. so awang dahagakan kasih sayangnya.. Oleh itu, hargailah detik bersamanya selalu.. Telefon lah mereka selalu tuk bertanya khabar.... Jangan leka dengan hal dunia kerna ianya bersifat sementara.. abadikan diri kamu ke jalan yang diredhai.. Insyaallah

amira aihara said...

al-fatihah buat arwah ibu awang...sdih bce n3 nie...

Awangku Johan said...

@@amira
thanks atas doanya..
kita berhak tuk bersedih khas tuk ibu bapa kita.. so di harapkan amira jaga la ibubapa amira ek

KyêrulL said...

Semoga Berjaya Untuk Contest Nie ^.~

aDisH.sHidA said...

Ak :( sedih akak baca entry2 nie...apa pun alfatihah utk arwah emak nyer..semoga arah ditempatkan bersama2 ngan org beriman n bertakwa

Awangku Johan said...

@@KyêrulL
thanks yaa..

Awangku Johan said...

@@aDisH.sHidA
it's ok kak.. kita berhak tuk bersedih bg perkara2 tertentu.. memang tak salah tuk bersedih pada kedua ibubapa kita.. Terima kasih kak atas doanya.. amin

||aLeaSaRa|| said...

slm bro..airmata tak sempat krg dtg sini bc n3 kite ngs lagi.al-fatihah itu arwah ibu.selalutgk drama je ksh2 mcm ni.tak lrt nk ngs lagi dah ni....

Awangku Johan said...

@@||aLeaSaRa||
waalaikumsalam..
Terima kasih tuk sama2 menangisi kepergian bonda ku 10 tahun yang lalu.. Kepergiannya adalah dsbbkan oleh insan2 yg telah mgunakan ilmu kotor mereka.. Sbb itu lah aku sedih.. AKu berdoa agar insan2 tersebut akan mndapat hidayah dari Allah agar mghentikan ilmu kotor nya itu.. Huhuhu.. Tapi.. aku sentiasa merinduinya. Dapatkah aku berjumpanya lagi di sana?? wallahualam.. Huhuhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...