"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Wednesday, January 26, 2011

::Coretan Buat Wanita::


Allah Swt mgutus 124 ribu Nabi & Rasul tak ada satu org pun dri kalangan wanita, tp tak ada sorang nabi pun tkecuali Adam a.s yg lahir MELAINKAN dr rahim wanita, bgitu mulianya sorang wanita shgga dr rahimnya Allah swt hadirkn kekasih2 Allah Swt yg mbawa risalah demi mcapai khdupan yg harmoni didunia & akhirat.


Nabi saw bsabda : “Wahai skalian wanita, ssgguhnya yg plg baik diantra kalian akan mmasuki surga sblm org yg plg baik di antra lelaki. Mrk akan mandi, dan mmakai mnyak wangi & myambut suami2 diatas keledai2 merah dan kuning. Bsama mrk anak2 kecil, mrk spt batu pmata yg bkilau”


Bahkan Rasulullah bsabda : “Smpaikanlah kpd sluruh wanita yg kamu jumpai, bhwasanya : “Taat kpd suami dgn pnuh ksadaran, maka pahalanya seimbang dgn pahala perang mbela agama Allah Swt, ttpi sdikit skali dr kamu skalian yg mau mjlnkannya”


* Sorang wanita solehah adlh lbh baik drpd 70 org wali, sorang wanita yg jahat lbh buruk drpd 1.000 org lelaki yg jahat.

* Isteri yg mlihat suaminya dgn kasih syg dan suami yg mlihat isterinya dgn kasih syg maka Allah akan mmandangnya dgn pandangan rahmat.


* Sorang wanita yg myusui anaknya hgga cukup tmpoh iaitu 2½ tahun, maka malaikat2 di langit akan mgkhabarkn berita bhwa syurga wajib bginya.

* Sgguh burung2 diudara , ikan2 dan malaikat dilangit mminta keampunan utk sorang isteri yg bbakti kpd suaminya slama ia stiasa dlm krelaan suaminya.


* Siapa sj isteri yg mninggal dunia, sdg suaminya redha thadap pmergiannya, maka ia akan msk syurga.


* Bila sorang suami pulang ke rumah dgn perasaan glisah, dan isterinya mghiburnya maka isterinya akan mdptkn pahala jihad.


* Bila sorang wanita, mgerjakn dan mjaga solatnya, bpuasa pd bln rmadhan, mjaga amanah suaminya dan mtaati suaminya, Allah Swt akan mberikn izin pdnya utk mmasuki syurga mllui pintu mna sj yg disukainya.

* Bila sorang wanita hamil solat 2 rakaat adlh lbh baik drpd 80 rakaat wanita yg tdk hamil.


* Bila sorang wanita x dpt tidur krana sakit dan myusukn anaknya, Allah Swt akan mgampuni slrh dosa2nya dan mdptkan pahala 12 thn ibadah.


* Bila sorang wanita myapu rmhnya dgn bzikir maka Allah Swt akan mberikn pahala mnyapu Ka’bah.


* Bila sorang wanita hamil, shgga dia mlahirkn anaknya, Allah Swt akan mberikn pahala sbgaimana ia bpuasa pd siang hri dan solat spjg malam.


* Bila sorang wanita mninggal diantara 40 hri stlh mlahirkn anaknya, ia mdptkn pahala syahid.


* Bila sorang wanita mdorong suaminya kluar dijln Allah swt, dan dia dpt mnerima dgn ikhlas sgala ksulitan yg disbbkn ktiadaan suaminya, maka ia akan mmasuki syurga 500 thn lbh dlu dri suaminya. Dan 70.000 malaikat akan mymbutnya, dan ia akan mnntikan suaminya di syurga.

* Bila sorang anak mnangis di mlm hri, dan ibunya x marah ttpi mmujuknya, ia akan mdptkn phala 1 thn Ibadah.


* Smua org akan dipggil utk mlihat wajah Allah Swt di akhirat ttpi Allah Swt dtg sdiri kpd wanita yg mjga auratnya, iaitu mmakai purdah didunia scra istiqomah. Bgitu mudahnya sorang wanita mdptkn kredhaan Allah Swt mnakala dia taat kpd suaminya, tntunya ktaatan disni dlm batasan2 Agama, krana mna kala sorang suami sdh mlggari apa yg digariskan agama maka tdk ada lgi ketaatan bg sorang wanita. Krana “Tdk ada ketaatan kpd makhluk dlm mderhakai AL-Khalik”

Sbgaimana kisah Asiah isteri Fir’aun. Di tengah2 kaum ya mmusuhi Allah dan Rasul-Nya, ia ttp bpegang teguh kpd Allah Swt, wlupun utk mjga keimanan tsbut, ia harus mnrima kmatian ditangan suaminya sdiri, iaitu Fir’aun la’natullahu ‘alaihi. Rasulullah saw bsabda bhwa wanita yg tbaik dan plg smpurna adlah Asiah isteri Fir’aun & Maryam.


Syekh Ibarahim Ali mgatakan sorang wanita jika sdh dominan dlm khdpn lelaki, maka ia akan mjdi buah hati & ruhnya. Bahkan akan mjdi sgenap bdn dan prasaan lelaki. Smua tindakn kbaikan atau kjahatan yg dilakukan olh sorang laki, krn dorongan wanita. Fikiran dan amal para wanita muslimah akan ikut srta bhembus dgn angin, mgalir dgn air, myatu dgn tanah, tanpa mmrlukan kderaan utk mbwanya, tanpa mmrlukan tnaga utk mgangkutnya. Kbaikan yg akan mrebak atau kjahatan.. Semua tgntung kpd amalan para wanita.


Dlm buku Ya binti waya ibnii , Ali Atthonthowi menulis :

“Wahai puteriku, pintu kbaikan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada ditanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau brusaha mmasuki pintu itu, maka keadaan akan brubah dan mjdi baik. Engkau bnr puteriku, bhawa kaum pmudalah yg ptama mlangkah mnmpuh jln dosa, bukan wanita, ttpi ingat, bhwa tanpa krelaanmu dan tnpa klunakan sikapmu, mrk tdk akan bkeras mlngkah maju”


Skrg sdh jls dgn apa dan bgaimana sharusnya kita bsikap, wanita akan mjadi baik ketika para pemuda dpt mgarahkan wanita kearah kbaikan, selama dr pihak pemuda tdk mpunyai keinginan kearah tsebut maka sgala btk pbaikan akan sia2...


sumber: Mujahidah Solehah

||tdak plu mminta izin jka ingin b'kongsi b'sama shabat2 anda..||

10 comments:

Bob Merley said...

mari kita mencari erempuan yang baik untuk dibuat bini!!! ayuH!! :)

shichi_iza said...

betapa ALLAH SWT mengasihi hambaNYA.... tengok la, mudah tuk kita dpt keberkatan dlm hidup ni.... so, jgn d sia2kan.... kepada wanita2 kat luar sna, this is our chance... :)

Syira said...

lelaki pun kena jd yg terbaik jika nak perempuan yg terbaik.

Ujang9897 said...

wanita senang nk masuk syurga kalo taat pada suami

kEBayA SeNDaT SePaTu MeRaH said...

tp lelaki kna jd baik la klu nk bini baik.

thankz for following me..

:)

Awangku Johan said...

@@ Bob Merley
jom... ada cara terkini?? hehe

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
dptkan keberkatan driNYA

Awangku Johan said...

@@Syira
yup betul tu.. Insyaaallah

Awangku Johan said...

@@Ujang9897
betui tu ujang

Awangku Johan said...

@@kEBayA SeNDaT SePaTu MeRaH
iya.. lelaki yg baik hnya tuk pempuan yg baik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...