"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Wednesday, January 26, 2011

Disebalik Sebuah Kehidupan


Setiap manusia di muka Bumi inginkan kehidupan yg indah, bahagia dan serba mewah. Cuma yg bezanya ada di antara kita yg diberi kesenangan hidup dan jg kesempitan hidup oleh Allah SWT. Atas sifat Ar-RahmanNYA, org kafir turut merasai kesenangan yg berupa nikmat Ilahi yg mereka tdk sedari. Sbagai umat Islam, kita sharusnya bersyukur atas nikmat pberianNYA krana sifat RahimNYA kpd hamba2 yg beriman. Meskipun begitu, dunia hari ini telah menyaksikan manusia smakin tandus dgn sifat iman, malah makin rakus mgejar keduniaan yg berupa material semata-mata.


Seawal subuh stiap hari, bduyun-duyun manusia sdh kluar dri rmh utk mcari rezki, ssuap nasi bg mlksanakn tgungjawab sbgai sorang ayah, suami, anak malah si isteri jg si ibu. Tdk kira sama ada yg bkrja di pjbt, skolah, hospital, kilang, ladang dan sbgainya smuanya mmerlukan pkrjaan utk mdptkan pdapatan bg menyara kuarga dan mneruskan khidupan. Ini krana segala2nya mmerlukan duit, bukan duit adlh segala2nya.


Dlm dunia yg pnuh pancaroba ini, stiap manusia harus sdar bhawa khidupan mrupakn ujian buat hamba2NYA. Allah s.w.t mrupakn pgarah kpd kita slaku pelakon2 di atas pentas dunia. Pelakon yg bjaya mmainkan watak spt mna yg dikhndaki olehNYA, pasti akan mberi kesan yg positif kpd penonton yg akhirnya akan mbawa penonton turut mrasai erti keindahan islam dlm mjalani khidupan. Bukan mudah utk mjiwai watak sbgai org beriman jika kita tdk mula utk mdekatkan diri denganNYA, dgn kalamNYA, mggali khazanah ilmu yg luas tbentang. Ttapi mudah jg utk kita mjadi plakon jahat yg hanya cuma perlu mninggalkan suruhanNYA bahkan mlakukan pkara yg dilarangNYA. Smuanya bgntung kpd kita utk mmilih jln atau lorong yg pasti mbawa kita mnuju kesempurnaan iman.


Walau tggi mana darjat kita skalipun, kita hnyalah insan kerdil di sisi Allah s.w.t. Jgnlah tlalu bangga, angkuh dgn kmewahan, kselesaan dan harta yg dimiliki jika tiada rahmat dan kasih syg dri Allah s.w.t. Pasti kita tdk akan brasa cukup atau puas slagi mna kita asyik mcari material tanpa mnitik brtkan soal agama. Tiada gunanya harta mnimbun jika akhirnya kita tsungkur jauh dri sinarnya islam..

Wallahu'alam..

2 comments:

shichi_iza said...

mudah nk jadi jahat.... tapi nak jadi baik pasti ada dugaan tuk uji sejauh manakah kita berpegang teguh ngan ajaran ALLAH SWT

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
yup betul tu.. nk jadi baik mmg byk betul ujian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...