"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Friday, December 31, 2010

Refleksi 2010 ‘kunci’ lembaran 2011



Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdullilah


Bila dihitung kira hari-hari yang berlalu, Hampir setiap hari saya meninggalkan coretan di dalam Percubaan Pertama ini. Tirai 2010 bakal berlabuh sedikit masa lagi dan yang pasti 2011 bakal membuka satu lagi lembaran baru dalam kehidupan kita kelak.

Sedikit masa saya perlukan untuk penyesuaian dengan semua keadaan di sekeliling, disamping memberi ruang kepada saya untuk membuat persiapan rohani, emosi dan jasmani sebagai persediaan untuk tahun baru. Tough times never last.

Sudah tiba masa saya benar-benar serius untuk menukar paradigma sebagai pelajar kepada figura penting yang bertindak ‘memanusiakan pelajar-pelajar saya kelak. Besar istilahnya sebagai GURU biarpun kadangkala dianggap enteng oleh sesetengah pendapat.

Suka saya berkongsi peribahasa cina yang dipelajari, ‘ming shi chu gao tu (guru yang baik akan lahirkan pelajar yang baik)- peribahasa cina.

2010 hanya akan berlalu dengan coretan peristiwa yang sudah tersedia berlaku. Dan yang paling penting sebagai hamba, setiap perkara penting untuk kita mengambil iktibar serta mengkoreksi diri samaada setiap waktu pinjaman-NYA sudah dimanfaatkan atau sebaliknya.

Saya kira anjakan perubahan daripada alam mahasiswa kepada alam pekerjaan merupakan satu lagi metamorphosis yang perlu saya lalui dalam peringkat hidup. Pekerjaan yang kita lakukan dalam kehidupan seharian baik sebagai lao shi (guru) mahupun tong xue (pelajar) sudahkah cukup baik untuk mendapat ganjaran pahala ibadah?

Melihat keseluruhan gaya penulisan saya pada tahun ini juga lebih banyak menyentuh kepada pengalaman semasa, perkongsian mengenai hal-hal agama serta cerita-cerita teladan, dan dari situ saya berkongsi sedikit kisah masam manis saya. Seawal tahun 2010 saya sudah memulakan praktikal di Selama, Perak bagi melengkapkan ijazah pertama, dan kemudian menjadi Research Assistant (RA) tuk kajian pensyarah saya serta bekerja di Pejabat Pentadbiran Kolej Kediaman UPSI (KHAR) di bawah naungan HEP UPSI. Moga-moga dengan sedikit pengalaman sedikit sebanyak mampu untuk membantu saya di dalam profesion perguruan.

Mengapa perlu dilakar semua pengalaman-pengalaman yang sedia sudah berlaku?

Muhasabah buat kita. Moga-moga kita tidak lupa setiap ujian, kejayaan, kesusahan, kegembiraan, kepahitan itu sebenarnya sentiasa menyedarkan hakikat kita sebagai hambaNYA. Hidup ini pengakhirannya diakhirat sana.

Tahun 2010 tahun yang pendek.

Sedar tidak sedar kita sudah sampai ke penghujungnya. Jadikan hari ini lebih baik dari hari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini. Ameen.

Allahurabbi.

Oh ALLAH

Give me the guidance

To know

When to hold on

And

When to let go

And the grace

To make the right decision

With dignity

Ameen.

21 comments:

Nur Azila Ismail said...

assalamualaikum

:)

sy ingin mengucapkan selamat tahun baru 2011 :)

Sunah Mohammad said...

salam awang~ betul tu~ tup tup da penghujung tahun da~ subhanallah..cepatnye masa berlalu kan? moga tahun baru akan jadi lebih baik~

Berapa jam je lagi nak masuk tahun baru ni~~

whitecappuccino said...

Ameen..all the best for all of us for the years ahead..

one more thing Awang..akak minta maaf mlm tadi buka nak buat entri tag tu tengok2 dah tutup ya mlm tadi huhu..tak sempat buat..sorry ya..

A.D.A.M. said...

Ameen. :) May Allah bless us.

Awangku Johan said...

@@Nur Azila Ismail
thanks ya..
saya pun nk ucapkan happy new year 2011.. moga d murahkan rezki tuk thn baru ni

Awangku Johan said...

@@Sunah Mohammad
Yup betul tu.. x sangka masa cepat berlalu.. dan tak sangka usiaku mningkat lagi huhu.. muhasabah diri

Cik Z@i Pen@nG said...

anda di tag...

http://storymoryluahanku.blogspot.com/2010/12/izamir-ridzwan-pendrive-giveaway.html

Awangku Johan said...

@@whitecappuccino
thanks is..
ok kak tak pa hehe.. small matter jak tu

Awangku Johan said...

@@whitecappuccino
thanks is..
ok kak tak pa hehe.. small matter jak tu

Awangku Johan said...

@@A.D.A.M
thanks ya adam

Shaheila Malek said...

Amen, semoga Allah memberkatinya :)

shahjiehan said...

20 je lagi.. adeh..tinggal 30 minit je lagi... http://shahjiehan.blogspot.com

Awangku Johan said...

@@ Cik Z@i Pen@nG
thanks ya tag saya

Awangku Johan said...

@@Shaheila Malek
amin
thanks yaa

Awangku Johan said...

@@shahjiehan
hahaha.. p la countdown.. saya stay d rmh jer

AiDa AzRyN said...

Happy New year!! ^^

Syed Hilmi Syed Yahya said...

happy new year..!! semoga tahun 2011 lebih baik dari tahun 2010,,,hehe

Awangku Johan said...

@@AiDa AzRyN
Happy New Year too

Awangku Johan said...

@@Syed Hilmi Syed Yahya
Happy New Year too..
yup.. moga thn 2011 ni lbh baik berbanding thn sblmnya

azwa_amani said...

teng ak...bagi support kat awin...selamat tahun baru..harap ak ade masa tuk ber bloging..hehehehe...xdelaaa...errrmm...selamat menjadi guru yer nanti....ak...awin x dapat capai target pekse arituuuu....sedoh la...naik 0.01 jerrr...

Awangku Johan said...

@@azwa_amani
Thanks ya awin..
Insyaallah AK kena wat time management tuk berblog..
Thanks atas doanya.. amin
Tak pa.. masih ada bbrp sem lagi kan.
g pun still 3.7 above kan??
congrats

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...