"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Thursday, December 9, 2010

Pemakaian Cincin dan Berkuku Panjang



PEMAKAIAN CINCIN

ihsan dr Mr.Google


jarang untuk kita melihat individu yang tidak memakai cincin. Lelaki mahupun perempuan. Tetapi pernah tak kira cari fatwa-fatwa tenteang pemakaian cincin mengikut sunnah? Jadi, dah alang-alang terjumpa info ini dari sumber bacaan eloklah kalau kita kongsi disini… Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudahbernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , NabiMuhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakaicincin pakailah di jari


1. jari manis

2. jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari

- jari tengah

- jari telunjuk


Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jaritelunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yangdilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.


Perhatian
Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.


p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.



MENYIMPAN KUKU PANJANG

ihsan dr Mr.Google


Ini juga adalah menjadi trend remaja mahupun mak bapak budak. Menaruh kuku panjang.

Bolehke?
Tidak menjadi kesalahanke?


Agaknya selepas membaca info ini adakah mereka yang menaruh kuku akan sedar?

Tak mengapa, yang penting sudah kusampaikan ilmu yang sedikit ini.


Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang. bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untukkesemua babi-babi tersebut.....

potonglah kuku anda.


The Truth


Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia Tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.


Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala.


Mungkin ini antara sebab mengapa semakin ramai anak-anak yang berkelakuan tidak senonoh abad ini. Kita lihat ibu bapanya.


Percayalah.
Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita ataulelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.


Additional info


Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya.. /oh no



p/s: untuk peringatan diri sendiri juga



Ihsan dari : mrsaqur

32 comments:

Syed Hilmi Syed Yahya said...

syed suka info mcm nie,,ringkas,padat dan mudah diterima or ingt,,,x suka yang terlalu panjang,,,,tp yg mcm nie ok....!! god job bro...!!

fareeza mukhris said...

nice info
:)

-hanyaaku- said...

thanks 4 da info..

Fuziani JSR said...

Kuku itu cerminan kebersihan seseorang....

THE LEKAT LEKIT STORY said...

Nasib baik la sy jenis tak suka berkuku panjang.. so terhindar dr dosa2 tersebut & sy juga selalu menjadi pemotong kuku hubby.. Then dia pun takkan berkuku panjang dgn sengaja ataupun tak

whitecappuccino said...

tima kasih share info ni..eeeii..geli..Ecoli

Fiqah Alias said...

thanx utk maklumat nie..insyaallah akan dijadikan iktibar & amalan..(^_^) especially pasal pemakaian cincin tu...sblum2 nie ad kwn fiqah yg tanye psl nie tp xtau nk rujuk mana...alhamdulillah..mlm nie dpt tambah ilmu..syukran jazilan..!

Syira C Gadis KidaL said...

salam..syira pakay jari manis :)

Awangku Johan said...

@@Syed Hilmi Syed Yahya
thanks, rasanya x pjg kan info ni hehe.. apa2 pun tuk sharing kita semua..

Awangku Johan said...

@@fareeza mukhris
thanks...

Awangku Johan said...

@@ -hanyaaku-
welcome... kalau x keberatan share lah d blog awak ek hehe

Awangku Johan said...

@@Fuziani JSR
Benar tu.. kuku tu mencerminkan keperibadian seseorang..

Awangku Johan said...

@@THE LEKAT LEKIT STORY
Alhamdulillah, Awang mmg x suka tgok orang yg memelihara kuku pjg.. nmpak jelik dan pgotor.. lbh2 lg ada hitam kat kuku tu yg d panggil kekotoran atau daki huhuhuhu... Wah, baiknya.. syurgala bg kamu.. coz hormat pd suami.. hehe

Awangku Johan said...

@@whitecappuccino
welcome hehehe

Awangku Johan said...

@@Fiqah Alias
Alhamdulillah... sama2 kita manfaatkan ilmu yg berguna ni..

Awangku Johan said...

@@Syira C Gadis KidaL
Alhmdulillah... hehe

ijatnuar87 said...

hehehe..dah byk kali dgr,tp stiap kali baca msti suker...terutama tang cincin,sbb ambe pakai cincin,cuma xpkai kat jari kelingking la,xder cincn yg muat,heehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
wah pakai cincin rupanya en.ijat kita ni.. tunang dah ek.. hehe

ijatnuar87 said...

ahaks...xder tunang la...cuma cincin mak bagi,dier suruh pakai,jadi pakai jek la,hehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
Ohhh ingatkan dah tunang..
mak belikan cincin emas ke atau suasa.. hehehe

ijatnuar87 said...

heheheh...maner ader emas...suasa pom bukan...xtau la cincin jenis aper,perak kot,sbb cincin lama....

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
oooo ingatkan emas dan suasa.. haha..
maybe cincin steal la tu... nti org fikir mu dah tunang haha

ijatnuar87 said...

hehehhe...xtau la...cincin buruk dah,xder nk anggap tunang lagi,hehehe...

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
tak po eh.. cincin buruk pun still bermakna tu, g pun mak bg kan.. ooo.. pakai jak la.. mn la tau amanah hehe.. mn la tau kan ada pendua cincin tu, so kalau sama dgn org lain tu la jodoh kot.. Hahaha... (jan marah gurau ek)

ijatnuar87 said...

hehehhe...bukan buruk,tp cam lama la.hehehe...memandai jek ko ni ek...cam ader pengalamn jek.hehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
ooo kiranya.. cincin pusaka la ni.. hahaha...
ish.. mn la aku ada pgalaman.. blm lg merasa garam ni.. tnya org yg lbh byk mkn garam hehhee

ijatnuar87 said...

hehehe..cam pusaka gak la...aper2 pom,ko lagi dlu mkn garam dr ambe kan,hehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
hahhaa.. eh cheq x makan garam dlu ar.. nti tggi darah hehe.. alaa sama jak la.. beza umuq pun x jauh n0ooo,,,

ijatnuar87 said...

heheheh...saper nk terasa tua,saper nak terasa muda nih?hehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
ntah ar... apa2 jer lerr.. hehehe

shichi said...

hehehe.... want 2 share s0mething.... ni crta cikgu time sekolah ttg napa x ble simpan kuku pjg.... sebab dia kuku pjg 2 tempat syaitan tiggal n semakin pjg kuku so semakin bnyak la syaitan kat diri sesorg.... ^^V

Awangku Johan said...

@@shichi
a'ah betul la tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...