"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Monday, December 6, 2010

Beza Antara Lelaki dan Perempuan


1. Wanita mnarik nafas lbh kerap drpd lelaki, m/kala lelaki mnarik nafas lbh dlm drpd wanita.


2. Sistem badan lelaki dan wanita pun x sama. Lelaki lbh byk memerlukn oksigen bbding wanita supaya mrk dpt menukarnya mjadi tenaga.


3. Kulit lelaki lebih kasar, kulit perempuan lbh halus.


4. Perempuan lebih halus suara berbanding lelaki yang kasar dan besar suaranya.


5. Lelaki memiliki tulang anggota yg lbh pjg bbnding wanita. Tulang wanita bukan skadar lbh kecil malah susunannya bbeza disbbkn wanita diciptakan Tuhan dgn struktur tubuh bg mlahirkn anak.


6. Demikian jg pd segi psikologi, wanita scr umum lbh bsikap mudah mgikut kata hati, lbh bminat kpd cinta dan kasih syg dan hubungan perasaan.


7. Apabila mgamati benda, kedua-duanya jg bbeza. Lelaki lbh mgunakan pgamatan tumpuan. Manakala wanita mgunakan lbh pgamatan luas dan mbesar. Pgamatan lelaki ibarat cahaya laser yg menumpu kpd sstu objek. Manakala, pgamatan wanita ibarat lampu suluh, yg mbuka; menampakkan byk benda.


8. Wanita mahu mgambil tahu semua prkara. Drpd pkara kecil shga pkara bsr. Sementara lelaki hanya menumpukan kpd matlamat utama;


9. Cuba perhatikan kpd wanita, apa yg mrk bwa apabila bjalan keluar rumah. Tengok shj pd beg tangan mereka. Lbh bsr drpd lelaki. Lelaki mbawa beg kecil shj. Di dlmnya hanya ada lesen kenderaan, duit, surat-surat pnting dan kad kredit bank. Dlm beg tangan wanita semuanya ada. Di dlm beg tangan perempuan ada dompet duit, kad kredit, buku bank, buku cek, ada alatan make-up, cermin, sikat rambut, tisu muka, pengetip kuku, kunci pen, pensel, ubat sakit kepala, gmbar suami, gmbar anak, cermin mata hitam, buku telefon, tuala ehem.. ehem...dan macam-macam lagi.


10. Kenapa sedemikian dilakukan oleh wanita? Jwbnya krn wanita memikirkn pbagai kemungkinan pkara yg blh blaku. Mrk lbh peka, apabila sstu tjadi, prsediaan sdh pun dilakukn. Ini bermakna pemikiran dan penumpuan wanita lbh lebar.


11. Pd lelaki, cukup dgn lesen memandu dan duit. Sbb mrk mahu smpai ke matlamat. Duit utk mbeli. Lesen memandu supaya slamat drpd disoal polis.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Demikianlah perbezaan yg wujud antara lelaki dan wanita. Krn itu, tdk hairan apabila suami isteri ini mlihat byk pkara scra bbeza. Urusan-urusan rmh tangga kdg2 ditangani scra bbeza. Cthnya, suami isteri yg kedua-duanya bkrja, mrk tpaksa kluar dr rmh awal 2 pagi.


Dlm byk hal, wanita bkrja yg plg kerap bsungut. Suaminya, apabila keluar shj dr rumah, yg dibwa hanya kunci kereta, masuk dlm kereta dan hidupkn enjin, kmudian tunggu isteri. Matlamat mrk ke pjbt. Manakala si isteri, mmikirkn apa yg anak bw ke sekolah, baju di ampaian siapa hendak ambil, anak blm pakai baju lg, anak blm mkn lg. Kalau bolehnya, dia mahu memikirkan semua benda, krn pdnya, apabila sstu tjadi, bagaimana kesudahannya? Biar lewat ke tmpt kerja, asalkan semuanya beres.


Apabila si suami dan si isteri ke kompleks mbeli belah. Si isteri, apabila masuk shj ke pusat mbeli belah dia mlihat byk benda dahulu, satu persatu, plahan-lahan, dr atas ke bwh, kain ini dipegang, diphatikan digeselkn. Kmudian pegang pula kain lain, slps berjam-jam barulah dibuat plhn mbeli. Pendek kata, si suami yg mjadi pgikut setia mudah bosan. Bg lelaki apabila hdk mbeli sesuatu, terus dituju ke tmpt yg ingin dibeli dan mbeli. Mbeli belah pd lelaki tdk mgambil msa yg lama spt perempuan.


Contoh-contoh tsebut menunjukkan wanita mengamati sstu bbeza drpd lelaki. Sbb itu, jgn bgaduh slps mbeli belah, jgn bgaduh ketika mahu ke tmpt kerja. Si isteri jgn putus asa mlihat si suami, apabila keluar shj dr rumah terus masuk kereta.Tanpa mengangkat botol susu anak, kain lampin anak, dan bbagai lg utk dibwa ke rmh pgasuh. Akuilah kita bbeza. Pbezaan bukan utk bmusuh, sbliknya bg saling mbantu dan bkasih syg. Krn kita bbeza, kita lbh bkasih syg.


Jgn disbbkn pbezaan pd cra bkasih syg antara lelaki dgn seorang wanita, maka timbul krisis rmh tangga bpuluh tahun. Tentulah krn pbezaan yg ada antara kita itu, maka kita lbh bkasih syg.



Kerana itu, kita berbeza supaya saling sayang menyayangi.

6 comments:

aisyah said...

nice...

mumumeow said...

btul2...sgt stuju ngan artikel ni..huhu..
pmpuan mmg jenis nk pike sume bnde...

Awangku Johan said...

@@aisyah
Yup so nice...

Awangku Johan said...

@@mumumeow
yup.. pempuan mmg terlalu teliti.. itu mmg sy tak sangkalkan lg..

fathiah said...

wah... betol3.. :)

Awangku Johan said...

@@fathiah
yup, mmg betulkan hehe
suka kamoo ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...