"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, December 14, 2010

Seloka Untuk Kita Insaf




Di dlm hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.

Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.

Apabila diri selamat, rumahtangga jd sepakat.

Apabila rumahtangga jd sepakat, masyarakat jd muafakat.

Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita mjadi kuat.

Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.

Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun tersekat.

Apabila pmusuhan tersekat, pbangunan pun meningkat.

Apabila pbangunan pun meningkat, kemajuan mjadi pesat.


TETAPI AWAS,

apabila pbangunan meningkat, kemajuan mjadi pesat,

kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.


Ditengah-tengah itu, tmpt maksiat tumbuh mcm kulat.

Apabila tmpt2 mksiat tmbuh mcm kulat, KETIKA ITU manusia mula mgubah tabiat.

Apabila manusia tlh mgubah tabiat, ada yg jd lalat ada yg jd ulat.

Apabila manusia dh jd ulat, smbahyang makin hr makin liat.

Apabila sembahyang jd liat, org baik ada yg btukar jd jahat.

Apabila org baik btukar jahat, org miskin pula nk kaya cpt.

Apabila org miskin nak kaya cpt, org tua pula nk mati lambat.

Apabila org tua nk mati lmbat, x dpt minum madu telan jerla minyak gamat.


Yg lelaki, bdk2 muda pakai seluar ketat. Smua nk tjk kuat.

Bila bjudi, pcaya unsur kurafat. Tpi hidup pula yg mlarat.

Tali kasut dh x berikat. Rambut pun jarang sikat.


Yg pempuan, pakai mini skirt. Suka pakai baju ketat.

Suka sgt mnjukkn pusat. Hingga x pedulikn lg batasan aurat.

Pakai pulak yg singkat2. Kadang2 tnmpak benda 'bulat'.

Bila jd mcm ini, siapa lihat pasti tercegat.

Silap gaya jd gawat, bohsia bohjan lg hebat.

Duduk jauh bkirim surat . Bila bjmpa, tangan bjabat. Kmudian pakat lawan peluk siapa erat.

Masa tu, nafas naik smpai tsekat2. Usah peduli agama & adat.

Usah takut Allah & malaikat. Yg pnting apa kita nk buat? Kita 'bukti'lah kita buat.

Akhirnya perut kempis dh jadi bulat.

Apabila perut kempis dh jd bulat, maka lahirlah pula ank2 yg x cukup sifat.

Bila anak2 x cukup sifat, pastu kita tgok bayi dibuang di merata tmpat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.

Dia kata apa? Habis manusia dh msk jerat. Habis manusia tlh tsesat.

Inilah dia fenomena masyarakat.

Oleh itu wahai saudaraku & para sahabat,

Marilah kita pakat mgingat, Bhawa dunia hr ini makin singkat,

Esok atau lusa mungkin kiamat, Smpai masa kita semua akan b'angkat! .

Berangkat menuju ke negeri akhirat.


Di sana kita akan ditanya apa yg kita buat. Masa tu, sindri mau ingat.


Umur mu byk mana mu buat ibadat...?

Zaman muda mu, apa yg tlh mu buat...?

Harta benda anta, dr mana anta dpt...?

Ilmu anta, adakah anta manafaat...?


Smoga ianya dpt m'ingatkn kita spaya sgera mninggalkn maksiat & mperbykkan ibadat.


(Petikan ucapan Ustaz Hj. Akil Hayy Rawa. Sebarkanlah ini kpd ahli kuarga, sodara-mara, rakan2 & sahabat handai kita agar masyarakat kita akan mjadi sbuah masyarakat yg bukan shj maju dr segi duniawi malah ukhrawi. Insya-Allah. ..Allahhuakbar! Allahhuakbar! Allahhuakbar!

20 comments:

Eda said...

tq mengingatkan sesama kita...

IEMA LUFIOO said...

hei ! thankz for lawat blog iema, lain hari datang lagi ye..

asyfiqaz said...

uuihh panjangnye seloka..
*tengah berusaha nak pahamkan ni..hehe

azwa_amani said...

best.. :)

Gen2Merah said...

salam ziarah cikgu. Bertandang daripada blog En. Ben. Salam silaturrahim antara kita warga pendidik

Darkbatman said...

insaf jap bace.. tinggalkan maksiat..hoho..
lakukan kebajikan..hee

ANATI SOKI said...

entry yg bagus! :)

Awangku Johan said...

@@Eda
sama-sama.. Dakwah tetap berjalan.. biarpun kita dah moden.. betul tak??

Awangku Johan said...

@@IEMA LUFIOO
sama2 yaa.. Insyaallah.. Awang akan melawati blog kamu hehe

Awangku Johan said...

@@asyfiqaz
hehe.. fahami yer

Awangku Johan said...

@@azwa_amani
muchas grasias

Awangku Johan said...

@@Gen2Merah
slamat bertandang ke pondok buruk Awang ni bro...
Salam warga pndidik...

Awangku Johan said...

@@Darkbatman..
wuii.. jgn insaf sekejap jak bro aie. insaflah snantiasa..

Awangku Johan said...

@@ANATI SOKI
just tuk sharing kita bersama

taman said...

n3 ni best sgt2...amik utk share boley??? hehehe...

Awangku Johan said...

@@taman
Amik ler.. sebarkan dakwah ni

ijatnuar87 said...

nice one...mmg terbaik la...ader nasihat dalam perlian...walaupom kena ats batang idung sndiri,tp kurang2 lebih memahami...

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
haha.. mmg nasihat perlian..

ijatnuar87 said...

biasa la tu,cara biasa tak jadi,guna perlian, kalu xjadik gak,guna hukuman,hehehe

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
haha... yup guna hukuman tu cara yg terakhir..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...