"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Saturday, December 18, 2010

Panadol : Bukan Sekadar Ubat

Ihsan dari Mr.Google


Assalamualaikum semua pengikut-pengikutku sekalioooonnn…..

hmm kite ni manusia, selalu sakit..percaya atau tak, sebahagian besar drpd kita ni kebanyakkannya amat bergantung kepada ubat.khususnya, panadol..bukan sekadar ubat, panadol juga mampu meragut nyawa anda dlm sekelip mate jek..percaya x?? pnah dengar remaje mati telan panadol 16 biji? tu contoh simple…tu yg xde akai bleh la ikot…tp harap2 pembaca blog ni sume waras yaaa….

aku ade bace kat satu blog ni..die cakap tulis :

Panadol@ paracetamol atau nama saintifiknye acetaminophen merupakan salah satu painkiller utama yang sering diambil untuk menghilangkan sakit. Panadol dikira efektif dan lain dari painkiller yang lain (ponstan, aspirin) kerana ia bertindak terus ke saraf tunjang untuk menghilangkan rasa sakit.

Panadol dikakatakan lebih berbahaya dari penyalahgunaan steroid adalah kerana panadol mudah didapati serta dijual di merata tempat. Maka, kebanyakan orang yang ingin membunuh diri memilih panadol disebabkan faktor ini.

Panadol@ paracetamol berbahaya jika diambil selalu, ataupun diambil sekaligus. Had atau limit bagi seseorang dalam masa 24 jam untuk menyebabkan ketoksikan hati adalah 7.5 g (atau = 13 biji ). Pengambilan yang kerap boleh menyebabkan kerosakan hati yang teruk.

bukan tu je..aku ade gak bace kat forum satu web tu. die cakap ade post 1 cite..cite nye cmni:

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita.. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, “Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun”. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda. Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

p/s:-korang da telan bape papan panadol?


21 comments:

Unknown said...

betul tu..

norh said...

sy terbabit dlm penghasilan ubat dan secara automatik sy seboleh2nya elakkan memakan ubat.. banyak sangat bahan kimia..

Mama Zara said...

Nasib baik mama jarang amik panadol, sebab ni lah. Cousin mama-doktor- penah bg tau pasal info ni :)

Lagi suka sakit tu baik dgn sendiri..hihi

Entri terkini: Perginya Seorang Jiran dan Bilo Papa Bongih

June Md Fouzi said...

stress pun amek paracetamol jgk . aiyakkkk . dh berpapan2 dh dlm badan .

aDfeez said...

Ad x pandai makan ubt pil.. hahahha :P

fathiah said...

oh,bahaya nye.... ingatkan panadol ni,biase2 jep.. huh... btw,tq ya

eLyza said...

hmm....

rasanya lebih baik berikan scientific data dr hanya memberikan contoh yg bergantung pd web jer, ye tak?

yg sebenar-benarnya, bat herba cina ke, melayu ke, omputeh ke, india ke.. semuanya drugs! sbb? sbb semua bahan2 ni ader active compound atau active ingredient yg mmg naturally ader dlm tmbhan tu. jgn lupa, aspirin asalnya diekstrak dr tumbuhan juga - sejenis kulit pokok, willow bark. lovastatin, ubat utk sakit kolesterol tinggi juga ada wujud secara semulajadi dlm red yeast rice, sejenis fungi. sbb tu jgk la cara pengambilan/prescribtion herba adalah hampir sama dgn drug sintetik :-)

kalo kat sini pengambilan herba tak dikawal olh doktor, tp kalo kat europe, kalo tak silap sy german kot, pengambilan herba dikawal oleh doktor. doktor yg presrcibe herbs utk pesakit dorg.. so masalah abuse of herbs dpt dikawal.

sy sendiri pernah terkena adverse effect sbb pengambilan extract kacip fatimah! hampir pengsan dibuatnya... jd hati2 lah dgn pengambilan herba ya? jgn abuse sbb ia juga adalah dadah :-)

salykin sobry said...

emm bagus info ni..tapi kadang2 ja telan panadol..selalu kalau sakit pala ubatnya tidoo..hehe
cian member yang da telan 2papan panadol..konon stress

Ur Other Half said...

kaum perempuan patut bace ne!!hoho

Awangku Johan said...

@@CEPET
a'ah

Awangku Johan said...

@@norh
kalau sakit kepala jgn la makan ubat better urut jak kaki tu spt reflexology..

Awangku Johan said...

@@Mama Zara
yup, better jgn amik ubat dlu.. p tdo.. klu bangun cnfirm sihat dah hehe

Awangku Johan said...

@@June Md Fouzi
better hentikan.. like pakcik saya terlalu kerap mgambil paracetamol.. so effect dia pekak, mata kabur

Awangku Johan said...

@@ADfeez
ooo ya ke, syukur la

Awangku Johan said...

@@fathiah
yup, memang bahaya

Awangku Johan said...

@@eLiza
thanks pd infonya

Awangku Johan said...

@@salykin sobry
yup, kurangkan pgambilannya

Awangku Johan said...

@@Darkbatman
haha.. yup betul tu aie

ijatnuar87 said...

isk,tau dah yg panadol nih bahaya, tp xsangka la pai lagu nih...mmg sentiasa dielakkan...panadol menstrual,utk pompuan period tu pom bahaya gak...dikatakan boleh rosakkan rahim kalu dimakan secara tak terkawal...

Awangku Johan said...

@@ijatnuar87
a'ah.. mmg betul tu.. mmg ada kesan smpingan jangka pjg

NURUL SYUHADA said...

salam,saya plak memg lansung xmkn ubat....ubat is too bitter to me...so idont like it.....kalo sakit biar cmtu jek..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...