"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, November 9, 2010

Manusia Sering Berburuk Sangka



assalamualaikum.


perasaan yang buruk dan keji itu datangnya dari syaitoon. maka jika dituruti, kita adalah sahabat mereka. maka tabiat suka berburuk sangka juga adalah bisikan halus dari syaitoon. supaya anak adam ini berpecah belah.


jarang sekali ada yang nak berbaik sangka dengan orang lain. hatta dia adalah sahabat baik sendiri. ada saja yang nak di kata. maka bersorak sorai lah si syaiton. mission acomplish. :)


manusia ini juga fiil nya suka membuat intepretasi awal. jika dia melihat seorang yang sering bermuka masam atau jarang senyum. maka dia akan terus menghukum dengan mengatakan si dia itu adalah sombong. tanpa mahu mengenal hati budi. anda tak tahu kan, kalau mmg muka dia fix macam tu. tapi itulah manusia.
maka pengajaran pertama : anda hendaklah sentiasa senyum dan ramah mesra dengan orang-orang yang suka bersangka buruk ini.


jika kita melihat seseorang, kita hanya kenal 10% dari peribadinya. mungkin penilaian awal. maka selebihnya kita perlu untuk dekati dan fahami orang itu. maka 90% lagi anda akan dapat. jika perangainya sama apa yang anda gambarkan, jika baik anda beruntung, jika sebaliknya maka anda kenalah terima dan nasihat. mana tahu dia beruabah kerana anda. maka anda dapat pahala yang berpanjangan bukan?
pengajaran ke dua : jgn sesekali terasa anda di caci atau dimaki oleh orang lain jika ada yang menjeling2 anda. mana tahu dia nak ushar anda.


"Hindarilah prasangka, kerana prasangka itu berita yang paling bohong. Jangan saling mencari-cari keburukan orang. Jangan saling mengorek rahsia orang dan saling menyaingi. Jangan saling mendengki, jangan saling marah dan jangan saling tak acuh. Tetapi jadilah kamu semua bersaudara sebagai hama-hamba Allah." (Sahih Muslim)



sekian.

wslm


5 comments:

sembil9n said...

betul2 biarkan mereka berkata ape pn kat kite..... tpi jgn smpai dpijak kple dh la...kte jz berbaik2 lah ngn dy...

Awangku Johan said...

sembil9n --> maknanya, kita kena jg diri kita n sntiasa up to date dgn persekitaran... hehe

rieyana ynn said...

wah...yana paling tak suka owg ncn ni...huh...

improveslife said...

susah tu.. setiap org punya pandangan masing2. Apa yg penting kita jaga tata diri sendiri. :D

Awangku Johan said...

rieyana --> a'ah.. Awang pun mmg x suka orang bersifat mcm ni.. huhu

improveslife --> yup betul tu.. tp org d skeliling kita ada jak yg x suka dgn kita.. huhu.. susah jg ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...