"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Monday, November 22, 2010

Cerita Pengantin Malam Pertama Yang Syahdu --> Lawak


Cerita Pengantin Malam Pertama untuk pengantin baru yang bernama Ramli. Dalam keheningam malam penuh syahdu, Ramli masuk kekamar kerana mengantuk.(kemungkinan ada juga rasa yang lain - paham-paham je lah..pengantin baru!)

Dilihat isterinya sudah berselimut dari hujung rambut ke hujung kaki.

"Malu agaknya. Maklumlah malam pertama..." bisik hati ramli.

Dimatikanya lampu dan ia pun berbaring di katil. Dicelah-celah suara kodok menyeru pasangannya, terdengar suara isteri berbisik, penuh romantis, "Buah papaya dah masak ranum, bila tupai nak datang merasa ?"

"Dah, apa cerita ni ?" tanya Ramli dlm hati. Separuh malam dia terbaring berfikir. "Oh, agaknya isteri ku teringat kampung halaman.. Sian.. sampai mengigau ? Takpelah, biarlah dia tidur" bisik hatinya penuh understanding.

Malam kedua adegan yang sama cuma dialognya agak berbeza. bisik isteri "Sawah bendang dah siap dibajak, bila pak tani nak turun menyemai?" "kesiannya bini aku.. masih ngigau lagi.. aku mesti cari penawar !" Ramli bertekad. Esok harinya, ramli bercerita pada ayah yang kebetulan datang untuk bertanya khabar 'pengantin baru'. "Lah.." keluh ayah Ramli, "aku hantar belajar sampai Universiti, benda cam ni pun kau tak paham?"

Ayahnya pun mula bercerita perihal Adam & Hawa, Laila & Majnun, Romeo & Juliet...(yang relevan untuk pegantin baru je!) Sepatah cakap orang putih "About The Birds & The Bees".

"oh. cam tu." sengih ramli, "baru saya paham. Taulah apa nak buat malam ni!"

Malam yang sangat ditunggu-tunggu Ramli pun tiba...adegan sama dikamar tidur. cuma kali ini isterinya membisu seribu bahasa. "lah.. nape pulak senyap. takkan dia give up" tertanya-tanya si Ramli. Setelah sekian lama tanpa suara dari isteri, Ramli pun berkata, "Dah lapar betul rasanya perut, boleh tupai datang merasa?"

Malam dingin semakin sunyi.. tak jawab pun... "Kain pelikat dak disinsing rapi, boleh pak tani turun menyemai ?" pun..masih takde jawapan... Ramli mencuba lagi. "Juruterbang dah siap sedia...boleh pesawat turun mendarat ?"

Sayu sekali jawaban si isteri dari bawah selimut, "Maaf tuan... Landasannya baru saje banjir...!"


nota : mcm2 hal.. hahaha…..

11 comments:

violet VC said...

hahaha..lawak kot ;)

whitecappuccino said...

Hehehe..melepas la!!

zacky ~786~ said...

hahahaaa...~
seMpoi..!!!

~ gelak guling x2..

nmirmo said...

hahaha...gelak guling2....kikiki...

iyou said...

hahaha... lampi itu suami.. kesian2

azwa_amani said...

:)...

Cik S said...

apela suami die..:p tak peka lgsung...haha

Solihin Zubir said...

ahahaha.. sumpah klakar..
lurus bendul btol aki tu..
dah x pasal2 kna tggu banjir surut.. hehehe..

Awangku Johan said...

>>violet VC
hehe.. lawak kan.. smoga terhibur

>>whitecappuccino
sian kan dah melepas hehe... terpaksa tggu bulan lain hehe

>>zacky ~786~
suke nya dia hehe

>>nmirmo
sukanya dia...

>>iyou..
hehe... lucu kan

>>azwa_amani
aik.. senyuk sokmo nmpak

>>Cik S
haha.. dia mmg x peka..

>>Solihin Zubir
hahaaha.. sian kena tggu banjir tu surut bbrp minggu la hahaha

siti habsah said...

hahaha...lawak la.....:)

Awangku Johan said...

>>siti habsah
nmpaknya kamu suka.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...