"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, November 7, 2010

Allah Memanggil Kita Hanya 3x Saja Seumur Hidup


Ibu berkata... * Allah hanya memanggil kita 3 kali saja seumur hidup*

Keningku berkerut.... ....'Sedikit sekali Allah memanggil kita..?'


Ibu tersenyum. 'Iya, tahu tidak apa saja 3 panggilan itu..?' Saya menggelengkan kepala.


1) 'Panggilan pertama adalah Adzan, ujar Ibu.

'Itu adalah panggilan Allah yang pertama. Panggilan ini sangat jelas terdengar di telinga kita, sangat kuat terdengar. Ketika kita sholat, sesungguhnya kita menjawab panggilan Allah. Tetapi Allah masih fleksibel, Dia tidak 'cepat marah' akan sikap kita.


Kadang kita terlambat, bahkan tidak sholat sama sekali karena malas. Allah tidak marah seketika. Dia masih memberikan rahmat Nya, masih memberikan kebahagiaan bagi umat Nya, baik umat Nya itu menjawab panggilan Azan-Nya atau tidak. Allah hanya akan membalas umat Nya ketika hari Kiamat nanti'.


Saya terpaku.... . .mata saya berkaca-kaca. Terbayang saya masih melambatkan sholat karena meeting lah, mengajar lah, dan lain lain. Masya Allah.......

Ibu melanjutkan,


2) Panggilan yang kedua adalah Panggilan Umrah / Haji

Panggilan ini bersifat halus. Allah memanggil hamba-hambaNya dengan panggilan yang halus dan sifatnya 'bergiliran' . Hamba yang satu mendapatkan kesempatan yang berbeda dengan hamba yang lain. Jalan nya bermacam-macam. Yang tidak punya uang menjadi punya uang, yang tidak merencanakan, ternyata akan pergi, ada yang memang merencanakan dan terkabul.


Ketika kita mengambil niat Haji / Umrah, berpakaian Ihram dan melafazkan 'Labaik Allahuma Labaik/ Umrotan', sesungguhnya kita saat itu menjawab panggilan Allah yang ke dua.

Saat itu kita merasa bahagia, karena panggilan Allah sudah kita jawab, meskipun panggilan itu halus sekali.


Allah berkata, laksanakan Haji / Umrah bagi yang mampu'.

Mata saya semakin berkaca-kaca. ........Subhanallah...... .saya datang menjawab panggilan Allah lebih cepat dari yang saya rancangkan.. ...Alhamdulillah...


3) 'Dan panggilan ke-3', lanjut Ibu, 'adalah KEMATIAN.

Panggilan yang kita jawab dengan amal kita. Pada kebanyakan kasus, Allah tidak memberikan tanda tanda secara langsung, dan kita tidak mampu menjawab dengan lisan dan gerakan. Kita hanya menjawabnya dengan amal sholeh. Karena itu , manfaatkan waktumu sebaik-baiknya. ..


Jawablah 3 panggilan Allah dengan hatimu dan sikap yang Husnul Khotimah.... .......Insya Allah surga adalah balasannya.. ...'


Diriwayatkan dari Abu Hurairah ra, Rasulullah Saw bersabda: *Pada hari kiamat akan keluar seekor binatang dari neraka jahanam yang bernama 'Huraisy' berasal dari anak kala jengking. Besarnya Huraisy ini dari timur hingga ke barat. Panjangnya pula seperti jarak langit dan bumi. Malaikat Jibril bertanya : 'Hai Huraisy! Engkau hendak ke mana dan siapa yang kau cari?'

Huraisy pun menjawab, 'Aku mau mencari lima orang:

' Pertama, orang yang meninggalkan sholat

Kedua, orang yang tidak mau keluarkan zakat.

Ketiga, orang yang durhaka kepada ibu dan bapaknya.

Keempat, orang yang bercakap tentang dunia di dalam masjid.

Kelima, orang yang suka minum arak.



(sumbangan artikel dari sahabat-sahabat kembang anggrek)

19 comments:

Keyrill Eduardo Willeyhem said...

churp churp...rindu mak la plak jadinya! heheheh... :'(

azwa_amani said...

nice..suke..:)

Awangku said...

Keyrill --> muliakan orang tua mu semulia2nya ya.. Cikgu dh xda mak.. Skrg ni ada mak tiri jak tuk menumpang kasih..

Awin --> thanks..

azwa_amani said...

xmao sedih2 yer ak.....nanti tambah lagi mak..mak mertua..heheh

Awangku said...

Awin --> haha.. tu opkos la.. tp lama g kot tuk panggilan tu.. xda calon

di sebalik wajahku.. said...

ASSALAMUALAIKUM..
sekadar renungan..

"Jangan takut untuk mati kerana hanya dengan mati akan mempertemukan kita dengan syurga, yang perlu ditakuti ialah bekalan untuk menuju hari mati..."

pss..entry yg baik ^^,

azwa_amani said...

ak...awin ade tag ak smthg...nanti tgok ek

http://azwaamani.blogspot.com/2010/11/best-entry-from-sinar-raudah.html

chokeLy said...

sadis lak bce.. T_T
kdg2 leke ngn bnde2 begini kan..
hermmm...
btw.. thanks 4 sharing..

shaa bonitaa said...

tenks 4 da info =)

Keyrill Eduardo Willeyhem said...

oohh...yeker? sorry to hear that cikgu...! ;'(

Bos said...

info yang baik untuk peringatan kepada yang lalai..huhu..

Awangku said...

disebalik wajahmu --> thanks ya atas penambahan info tu..

Awin --> pasal apa tu?

chokely --> kdg2 kita perlukan sstu tuk myuntik semangat rohani kita agar lebih mgenali siapa diri kita sbnr nya.. so melalui saluran ini la dpt kita saling ingat-mengingati antara 1 sama lain...

shaa bonitaa --> welcome

Keyrill --> it's ok...

Bos --> Jadikan ianya sbagai pgajaran buat kita bersama.. Insyaallah, AMIN

Siti Mashitah Saidin said...

huuh... entry yg bgus... sy cuma tau yg terakhir tuh. yg lain2 tuh x tau... huhuhu~

Awangku said...

Siti Mashitah --> thanks.. tak pa, skrg ni Siti dh tau kan..

shichi_iza said...

terasa sesuatu menyentuh jiwa ngan entry ni.... panggilan yang buat kita sedar akan kebesaranNya

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
kita kena ada kesedaran terhadap semuanya.. So, jgn lalai dgn perintahnya

shichi_iza said...

yup.... tapi manusia sentiasa lalai ngan kesenangan yg d beri

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
tu la namanya tidak ingat pada penciptanya huhu

shichi_iza said...

mereka ingat AK tapi bila dah d timpah musibah... huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...