"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Friday, February 25, 2011

Cerita di Kala Subuh

Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jln lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu' dan berjalan menuju masjid.


Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, skali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Di rumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.


Di tengah jln menuju masjid dia bertemu sorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jdi saya bawakan lampu utk menerangi jln kamu. Lelaki muda mengucapkn trima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.


Saat sampai di masjid lelaki muda itu mengajak teman barunya yg membawa lampu utk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.


Lelaki muda bertanya, knapa menolak utk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

“Aku adalah Syaitan

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!”


Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid Allah mengampunkn semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya dan itupun tdk membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.


Kerana itu, Allah mengampunkn dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jd saya harus memastikan bahwa kamu sampai di masjid dgn selamat..'


MORAL :

Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tdk pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dri segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakn niat baik tersebut .

9 comments:

aliarosli said...

uh,begitukah???
em,bek la bos

cikyin said...

insaf :') .
jujur hati pemuda tu.

RIAN said...

syaitan akan selalu memberi halangan kpd niat baik. tetapi jika halangan itu ditempuhi, kerana niat itu juga manusia mendapat ganjaran.

=.)

yaaaa said...

rara dah folow blog bro. aik pelajar upsi jugak ye? hihhihi

Awangku Johan said...

@@ bun
ok

Awangku Johan said...

@@nazirafarahinomar
yup... suci betul hatinya

Awangku Johan said...

@@ RIAN
betul kata kamu..

Awangku Johan said...

@@rarapuing
thanks ya follow...
yup pljr upsi tp dah ex... konvo tahun lepas

shichi_iza said...

nak buat baik msti bnyak halangan....
tapi ganjaran yg dpt juga besar.... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...