"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Friday, February 25, 2011

Mengapakah Ibumu Menangis

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya,

"Mengapa engkau menangis?"

"Kerana aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.

"Aku tidak mengerti", kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata,

"Dan kau tak akan pernah mengerti" Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya,

"Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"

"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yg dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu membesar menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita suka menangis. Akhirnya ia mendapat petunjuk dari Tuhan, Antara bisikan yang didengarinya adalah:

01). "Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan utk menjadi seorang yg istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat utk menopang dunia; namun, harus cukup lembut utk memberikan kenyamanan "

02). "Aku memberikannya kekuatan dari dlm utk mampu melahirkn anak dan mnerima penolakan yg seringkali datang dri anak-anaknya "

03). "Aku memberinya kekerasan utk membuatnya tetap tegar ketika orang2 lain menyerah, dan mgasuh kuarganya dgn pnderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "

04). "Aku memberinya kepekaan utk mencintai anak2nya dlm stiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "

05). "Aku memberinya kekuatan utk mendukung suaminya dlm kegagalannya dan melengkapi dgn tulang rusuk suaminya utk melindungi hatinya "

06). "Aku memberinya kebijaksanaan utk mgetahui bhawa sorang suami yg baik takkan pernah mnyakiti isterinya, ttapi kadang mnguji kekuatannya dan ketetapan hatinya utk berada di sisi suaminya tanpa ragu "

07). "Dan akhirnya, Aku memberinya air mata utk dititiskan. Ini adalah khusus miliknya utk digunakn walaupun kadangkala dia tdk memerlukannya."

Tahukah kamu? Kecantikan sorang wanita bukanlah dri pakaian yg dikenakannya, susuk yg ia tampilkn, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. Kecantikan sorang wanita harus dilihat dri matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada.

5 comments:

rarapuing said...

Anda d tag disini :)


http://puingcinta.blogspot.com/2011/02/assalamualaikum-hari-ni-macam-semangat.html

NURUL NADIAH MAMAT said...

nice entry Awang....
tetiba teringat pada arwah mak yang tabah....

shichi_iza said...

always love my mum..... :) nak jdi anak yg baik n xnak mak nangis...

.::cintabungablogspot::. said...

syahdunyer... tetibe miss kat mak. makkkkkkk!!! uwaaa :(

alifah saiful said...

hye cikgu awang..
i love this entry..
terharu...
kena banggakan mak kan?

btw cikgu ajar subjek ape?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...