"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, February 22, 2011

Sebuah Cerita Untuk Di Manfaatkan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera rakan-rakan bloggers..


Mai sini dengaq ini ceritaaa….. Dengar-dengar yaaaa…..

Adalah seorang pemuda yg sdg berjalan-jalan ditepi hutan utk mencari udara segar, ketika dia sdg berjalan, tiba2 terdengarlah bunyi ngauman suara harimau...


Auuuummmm....!!!!! Seekor harimau yg sedang lapar dan mencari mangsa utk mengisi perutnya dan tiba2 sudah berada dihadapan pemuda. Kerana takut pemuda tadi berlari semampu yang dia mampu, harimau yg sedang lapar tentunya tdk begitu saja melepas mangsa empuk di dpn matanya, harimau itu pun mengejar pemuda tadi.


Di tengah kepanikkannya, pemuda tdi masih sempat berdoa, agar di selamatkn dri terkaman harimau, rupanya doanya dikabulkan, dlm pelariannya dia melihat sbuah sumur tua, terlintas dibenaknya utk masuk ke dlm sumur itu, kerana harimau pasti tdk akan mgejarnya ikut masuk ke sumur tersebut.


Beruntungnya lagi ternyata sumur tersebut ditengahnya ada tali menjulur ke bawah, jdi pemuda tadi tdk harus melompat yg mungkin saja blh menyebabkan kakinya patah kerana dlmnya sumur tersebut.


Tapi ternyata tali itu pendek dan takkan sanggup membantu dia sampai ke dasar sumur, hingga akhirnya dia bergelayut di tengah2 sumur, ketika tengah bergelayut dia mendongakkan mukanya ke atas ternyata harimau tadi masih menunggunya di bibir sumur, dan ketika dia menunduk ke bawah, tdengar suara percikan air, setelah diamati ternyata ada 2 ekor buaya yg ganas yg berusaha menggapai badannya...


Ya Allah bagaimana ini, di atas aku ditunggu harimau, di bawah buaya bersedia menerkamku, ketika dia tengah berpikir cara tuk keluar, tiba2 dri pinggir sumur yg ada lobangnya keluarlah seekor tikus putih..


ciiit...ciiit....ciit... yg naik meniti tali pemuda tadi dan mulai memajak tali pemuda tadi, belum hilang terkejut dri lobang satunya lgi muncul seekor tikus hitam yg melakukn hal sama spt tikus putih memanjat tali yg dipakai pemuda utk bergantung.


Aduh... jika tali ini putus, habislah riwayatku dimakan buaya..!!! bimbang dia memikirkan, jika aku naik ke atas sudah pasti harimau menerkamku, jika menunggu di sini lama2 tali ini akan putus dan buaya di bawah bersedia memakanku. Saat itulah dia mendengar dengungan rombongan lebah yg sdg mbawa madu utk di bawa ke sarang mrk, dia mendongakkan wajahnya ke atas dan tiba2 jatuhlah setitis madu dri lebah itu langsung tertelan ke mulut pemuda tadi.


Spontan pemuda tadi berkata Subhanallah.. Alangkah manisnya madu ini, baru sekali ini aku merasakn madu semanis dan selazat ini..!! Dia lupa akan ancaman buaya dan harimau tadi.


Ibarat cerita di atas adalah :

Pemuda tadi adalah kita semua,

Harimau yg mengejar adalah maut kita, ajal memang selalu mengejar kita. Jadi ingatlah akan mati.

Dua ekor buaya adalah malaikat munkar dan nakir yg menunggu kita di alam kubur kita nantinya.

Tali tempat pemuda bergayut adalah hayat umur kita, jika talinya pjg maka pendeklah umur kita, jika talinya pendek maka pjglah umur kita.

Tikus putih dan tikus hitam adalah dunia kita siang dan jg malam yg senantiasa mengikis umur kita. Di ibaratkn di cerita tadi tikus yg menggigiti tali pemuda.

Madu setitis adalah nikmat dunia yg hanya sebentar. Bayangkn madu setitis tdi masuk ke mulut pemuda, sampai dia lupa akan ancaman harimau dan buaya, begitulah kita, ketika kita menerima nikmat sedikit, kita lupa kpd Allah. Ketika susah baru ingat kpd Allah. Astaghfirullah. masa utk mengingat Allah



Sebutlah dgn spenuh hati dan lidah yg fasih akan:

*SUBHANA'LLAH

*ALHAMDULI'LLAH

*LA I LAHA ILLA'LLAH

*ALLAHU AKBAR

*ASTAGHFIRU' LLAH

*LA ILAH ILLA'LLAH, MUHAMMADUN RASULU'LLAH

*ALLAHUMMA SHOLLI ALA WA SALLIM WABARIK ALA MUHAMMAD

*WA AALIHI WASAHBIHI AJMA'EEN

12 comments:

Qaseh said...

alhamdullillah....Ya Allah kepada MU hamba ini bersujud

af3b_p!LaH said...

tazkirah yang mantap...

Qaseh ElyaNas said...

great info ^^

KhAiReDzAiMy said...

walaupun Simple.. tapi mendalam maksudnya....

Mutiara Bernilai said...

alhamdulillah

peringatan d pagi hari..

syukran cikgu! :)

shichi_iza said...

info yg ble m'yedarkan kita supaya x leka ngan nikmat dunia..... :)

Awangku Johan said...

@@ Qaseh
moga amik pgajaran dari entri ni ya

Awangku Johan said...

@@af3b_p!LaH
yup.. thanks

Awangku Johan said...

@@Qaseh ElyaNas
trima kasih

Awangku Johan said...

@@KhAiReDzAiMy
yup tuk pengajaran buat kita semua

Awangku Johan said...

@@Mutiara Bernilai
terima kasih

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
a'ah... sama2 hayati ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...