"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Monday, May 2, 2011

TALKIN JENAZAH : Buat Aku dan Kalian Semuanya...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Kenapa aku buat entri pasal kematian ini ????... Ini adalah untuk kita saling ingat-mengingati dengan Kematian.. Akhir-akhir ini kita terlalu huha huha dengan kehidupan kita yang mewah dan senang lenang ini, sehinggakan kita lupa mengingati kematian.. Oleh sebab itu, saya membuat entri ini tuk kita bersama-sama mengingati alam kematian kelak….

Segala sesuatu akan mati kecuali Allah. Allah yang punya perintah dan kepada-Nya kamu dikembalikan.

Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasakan kematian, dan bahawasanya pahala untukmu akan dihisab di hari akhirat. Orang yang beruntung ialah orang yang dijauhkan darinya Api Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga, kehidupan di dunia ini hanyalah kesenangan sementara dan bukannya kekal hakiki…..

“Dari tanah Kami jadikan kamu, kepada tanah Kami kembalikan dan dari tanah juga kamu akan Kami hidupkan sekali lagi.” (Thaha : 55)

Dari tanah Kami jadikan kamu (untuk mencari upah dan pahala) kepada tanah Kami kembalikan kamu (untuk dimakan ulat dan tanah), dan dari tanah kamu akan dikeluarkan (untuk menghadiri padang Mahsyar dan untuk melakukan pemeriksaan).

Dengan nama Allah, dan dengan Allah, dan dari Allah dan kepada Allah dan nama agama Rasulullah. Inilah yang dijanjikan Tuhan dan benarlah perkataan Rasul-rasul.

“Hanya dengan satu suara keras, lantas semua orang di bawa ke hadapan-Ku.” (Yasin : 52 – 53)

Hai Awangku Johan Pengiran Abul (Gantikan dengan nama kalian sendiri), hai hamba Allah anak hamba Allah, mudah-mudahan Allah mengasihani kamu, dunia dan segala kemegahannya sudah habis untukmu, sekarang kamu sudah dalam permulaan alam barzakh, maka janganlah engkau lupakan ikrar yang telah engkau ikrarkan di dunia untuk menempuh hari akhirat, iaitu pengakuan bahawa tiada Tuhan selain Allah dan Muhammad SAW, Rasulullah. Kalau datang kepadamu dua orang malaikat dan kepada kawan-kawanmu yang sama dengan kamu dari umat Nabi Muhammad SAW maka janganlah engkau terkejut dan takut kerana keduanya adalah makhluk Allah serupa kamu juga.

Kalau mereka sudah datang dan mereka dudukkan engkau dan mereka bertanya siapa Tuhanmu, apa agamamu, siapa nabimu, apa iktikadmu, dan apa yang engkau bawa mati, maka jawablah : “Allah Tuhanku.”

Kalau mereka tanya lagi maka jawablah : “Allah Tuhanku.”. Kalau mereka tanya lagi yang ketiga kali, dan itulah kesudahan yang baik, maka jawablah dengan suara yang lantang, tidak takut dan gelisah : “Tuhanku Allah, Islam Agamaku, Muhammad Nabiku, AL-Quran imamku, Kaabah Kiblatku, Solat kewajipanku, kaum muslimim saudaraku, Nabi Ibrahim bapaku, dan aku hidup dan mati di atas Kalimah LAA ILLAHA ILLALLAH, MUHAMMADAR RASULULLAH.”

Pegang teguh hai hamba Allah hujah ini, dan ingatlah bahawa engkau akan menetap di alam barzakh hingga sampai hari kebangkitan.

Kalau kamu ditanya lagi tentang orang yang dirasulkan untukmu dan untuk sekalian makhluk maka jawablah bahawa beliau itu adalah Nabi Muhammad SAW yang membawa kepada kami Al-Quran dari Tuhannya maka kami mengikut dia, kami imam dengan dia, kami membenarkan kerasulannya. Andai kata orang tidak mahu mengikut dia maka apa boleh kami buat, kami hanya akan mengatakan : “Pemimpin kami Allah, tiada Tuhan selain Allah, kepada-Nya kami tawakal dan Dialah Tuhan Arasy Yang Benar.”

Ketahuilah, wahai hamba Allah, bahawasanya mati itu adalah benar, turun ke kubur itu benar, pertanyaan Munkar dan Nakir itu benar, bangkit sesudah mati itu benar, dihitung dosa dan pahala itu benar, timbangan itu benar, Titian Siratul Mustaqim itu benar, neraka itu benar, syurga itu benar, hari kiamat pasti akan datang tidak ragu lagi, dan bahawasanya Allah akan membangkitkan kembali sekalian orang yang berada di dalam kubur, dan kami menitipkan kamu kepada Allah.

P/S à Sedarlah Aku; sedarlah Kamu…. Ingatlah Dia pemegang nyawa… Kuasa mutlak terletak pada ketentuan Dia juga.. Kembaliku, Kembali kamu pada-Nya.. Pasti..!!!

2 comments:

shichi_iza said...

terima kasih AK sebab kongsi N3 ni.... hope, lebih bnyk lgi N3 sprti ini.... =)

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
sama2 shichi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...