"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Sunday, May 29, 2011

Apa Sebenarnya Aku Buat Bila Ada Internet

Salam buat smua. Kali ini aku sajer nak kongsi2 aper yg aku buat biler aku bukak komputer dan main internet. Masing-masing mungkin ada budaya, atau tabiat, atau apa2 lah yg akan korang buat biler mulakan hari korang dengan internet. Mungkin apa yg aku buat boleh berkongi menambahkan lagi aktiviti berinternet korang.

Setiap hari tak semestinyer aku dapat internet. Sebab dalam keadaan aku internet masih tak der mobility. Kalau kat rumah, mmg superb, tapi kalau kat luar, kener ar carik CC ker aper ker. Ok. Perkara pertama yg aku buat adalah...hehe..

Perkara Selalu Buat

#1 Baca surat khabar

Aku kener bacer. Sebab takut2 kerajaan istytihar perang ke amerika on the spot ker, ader militan ker, bencana alam ker, kiter tak tau. Biler bukak jer surat khabar pada hari tue, raser berdebar2 ar sket. Hehe. Lagipun beli surat khabar mahal. Lagi satu membazir kertas(padahal tak der duit) hehe. Banyak lah surat khabar online kat negara kiter nie. Cumer betul atau tidak terpulang pada korang nak percaya atau tidak sumber yg diberi.

Surat khabar online yg aku bacer contohnyer Utusan Malaysia, Berita Harian, Metro, Kosmo,Malaysia Kini, dan byk lagi ar walaupun ada yg lebih kepada politik. Bahasa Inggeris? Cukup ar. Aku tak larat nak bacer omputih nie byk2. Blog-blog tutorial, tech sumer dlm omputih dah cukup aku bacer. Hehe. Cerita Malaysia, dalam bahasa malaysia lar kan.

#2 Check emel

Aku ader 3 emel dalam senarai aktif. Ader tujuan umum, tujuan peribadi dan lain2 lagi. Semua terurus dengan baik dan saksama. Hehe. Korang mesti pelik naper ader byk emel?

Emel mmg penting. Byk sgt perkara yg aku mggunakan internet. Dari urusan jualbeli, bank, bil,chatting sampai ar ke urusan akademik. Citer pasal akademik, aku pernah emel lecturer aku time cuti, tanyer khabar lecture dan lain-lain laa... Tapi happynya pabila lecture kata nk bg geran tuk buat Master dalam Pendidikan geografi.. ehehe tapi kena tunggu tahun 2013 lalalalaaa..... Emel nie macam rumah lar. Segala surat sumer sampai kat sini. Jadik kener manage baik2.

#3 Bacer blog

Ini mmg perkara wajib. Aku mnggunakan google reader utk mendapatkan senarai terkini semua blog aku nak bacer. Hampir tiap2 hari senarai ini akan bertambah. Blog yg aku prefer bacer adalah blog yg menceritakn teknologi, politik dan perihal2 lain yg memberi input berharga. Disamping itu(mcm buat karangan) aku bacer gak blog2 peribadi. Hehe. Ini mmg wajib, terutama sekali kengkawan aku.

Kalau dulu blog sket jer nak bacer, skang nie makin ramai ada blog dalam pelbagai genre. Mmg seronok. Sebab dgn ini, masa aku berada depan komputer akan bertambah. Maka kerja lain akan delay. Btol tak?

#4 Tulis Blog

Sejak aku ader blog dalam 1 tahun lepas, tulis blog ini umpana diari. Tapi diari aku bukanlah dikategorikan sulit. Kadang menulis picisan hanya utk suker2. Aku mmg suker menaip sebab biler aku menulis jadik macam tulisan kat atas tue. Dan suker menulis utk dikongsi dengan orang lain.

Zaman skarang makin ramai ada blog. Jadik peluang utk menulis tue ditukar kepada membaca. Jadik gini ar, blog kurang aktif. Tulis biler ader mood jer.

Perkara Dah Jarang Buat

#1 Friendster

Dulu Friendster nie mmg agak "giler". Mcm facebook gak. Tapi skang dah tengelam dek facebook. Nak buat camner. Tak semestinyer Friendster nie kekal di atas. Begitu jugak Facebook.

Aku dlu dalam kategori addict gak, tapi tue zaman muda remaja, mentah lagi dalam dunia internet. Skang pun muda remaja. hehe.

#2 Yahoo Messenger

Mender alah nie jauh sekali aku nak bukak. Dulu2 masa study kat U aku selalu lar bukak. Tapi skang aku bukak biler terasa nak bukak. Hehe. Tak der ar. Klu ader tujuan, cthnyer temujanji utk berborak di alam maya, maka aku akan bukak. Kalau dulu kalau tak aktif, bleh update status, skang amik, tak bukak langsung. Hehe.

Byk sebab rasernyer naper aku tak bukak. Pertama, YM nie berat, walau ader replacement, tp aku lebih suker YM yg asal. Nak borak kener ader idea, klu tak der idea nak borak camner. Lain ar klu ader teh tarik ngan roti canai. Mau 6 jam boleh borak. Hehe.

Selesai. Tue jer yg mampu aku kongsikan. Aku teraser macam ader tinggal jer. Biar jer ar. Amacam ader samer macam korang buat tak biler berinternet? =p

p/s: teringin nak miliki blackberry dan Iphone, internet buleh main kat maner2..

2 comments:

Anonymous said...

aha....sama....cuma frendster mmg dah lama delete...hii.......

shichi_iza said...

1st thing 1st adalah buka online hitzfm..... sebab boring buka on9 tnpa muzik.... heheheeh
tapi YM ni mmg xbuka n kalau buka msti ada manual learning, dri kengkawan sebab benda ni la sy xpernah nk pndai2.... hahahaha tersangatlah diri ini ketinggalan ngan YM

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...