"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, May 10, 2011

Masyarakat Perlu Prihatin

''Menghukum mangsa hanya sekadar merugikan masa sahaja sedangkan permasalahan sebenar tidak dapat diselesaikan,'' katanya ketika ditemui, baru-baru ini.


Jelasnya, dalam usaha menyelesaikan permasalahan sedemikian perlu dilihat kepada 'akar' yang menjadi punca berlakunya permasalahan itu.


''Sekiranya ia berpunca dari rumah, maka penyelesaiannya adalah kepada ibu bapa, yang mana ibu dan bapa adalah guru pertama yang mencorakkan diri anak-anak itu,'' ujarnya.


Tegas Madeleine, tugas ibu bapa bukan sekadar memberikan pendidikan serta menjaga makan dan minum anak-anak semata -mata tetapi memberikan kasih sayang dan perlindungan yang secukupnya,


Sekiranya kasih sayang yang diperlukan kanak-kanak tidak dapat dikecapi di rumah, maka mereka akan cuba perolehinya di luar rumah. Di sinilah bermula kepada masalah.


"Anak-anak cuba mencari keseronokan di luar rumah dan mereka mula terpengaruh dengan perkara yang hanya merugikan diri mereka dan juga masa depan anak-anak itu,'' jelasnya.


Ditanya apakah yang dilakukan oleh pertubuhan itu dalam usaha menyelesaikan permasahan itu, Madeleine menjelaskan, pihaknya banyak menjalankan sesi kaunseling kepada kanak-kanak dan ibubapa dalam usaha memberikan kesedaran.


''Dalam situasi tersebut, kita banyak mendengar keluhan mangsa-mangsa yang terjerumus dalam masalah sosial,'' jelasnya.


Namun dalam situasi tersebut, Madeleine memberitahu, banyak pihak yang cuba menghentam anak-anak itu sehingga mereka takut untuk berkongsi masalah yang hadapi.


''Oleh itu, timbullah pelbagai isu sebagai contohnya, pembuangan bayi yang mana mereka sebenarnya cuba menutup kesilapan yang telah di lakukan.


"Dalam situasi tersebut, seharusnya, ibu bapa menerima mereka dan cuba membawa ke pangkal jalan, tetapi yang berlaku sebaliknya.


"Justeru ibu bapa perlu memainkan peranan dalam menyelesaikan masalah tersebut.

"Mereka perlu luangkan lebih masa dengan anak-anak dan mengambil tahu apa masalah mereka.


''Kita perlu tahu bahawa gelora anak-anak muda memerlukan pembimbing yang betul sebagai panduan untuk menilai baik dan buruk,'' ujarnya serius.


Masyarakat juga katanya, harus berganding bahu dalam sama-sama menyelesaikan permasalahan yang berlaku memandangkan anak-anak adalah generasi yang akan membentuk pembangunan masa depan.

4 comments:

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ said...

Memang bikin PANAS la blogger HINGUSAN neyh!!

aizamia3 said...

kita jangan terus menghukum anak-anak yang bermasalah, selidik apa punca dia jadi macam tu..

Awangku Johan said...

@@ ♥.::cintabunga™blogspot::.♥
hurmm sapa?

Awangku Johan said...

@@aizamia3
sntiasa tau punca n jgn mghukum terus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...