"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Saturday, May 7, 2011

Ego

Jgn jadi seorang yg ego !!!!

Malam tadi kamu dan kawan baikmu bertengkar. Kamu membuat keputusan tak mahu bercakap dgnnya keesokan harinya.

Dia senyum kepadamu. Sebaliknya kamu mengetap gigimu kpdnya. Dia menceritakan perkara yg baik tentang kamu kpd kwan2nya yg lain. Dia cuba mendekatimu dan menegurmu.

Tapi kamu tolaknya ke tepi. Baginya kamu seorg kawan yg terbaik. Kamu pula rasa dia seorg kawan yg teruk pernah dia jumpa.

Dia pun menulis nota kpdmu dan menceritakan semula kenangan manis yg pernah kamu dan dia kongsi bersama. Jauh di sudut hatimu kamu mengasihaninya. Tapi di hatimu sudah penuh dgn kebencian. Keesokan harinya kamu jumpa satu nota drpdnya:


Dear_________,
Saya cuba memberitahu kamu semalam tapi kamu tak beri peluang utk saya bercakap. Saya cuba beritahu kamu berita gembira tapi kamu takut utk mendengarnya. Saya cuba utk senyum kpdmu tapi kamu sambut senyuman saya dgn kebencian. Skrg ni keadaan saya sgt teruk dan makin teruk.

Saya minta maaf sbb hari ni saya tak dpt berjumpa dgn kamu. Saya tulis surat semasa saya di hospital. Saya sudah kesuntukan masa. Saya minta maaf sbb terpaksa beritahu kamu skrg. Saya minta maaf atas pergaduhan kita, kamu mmg seorg kawan yg hebat. Saya janji saya akan sentiasa memerhatikan kamu.



Salam kasih sayang,

____________________________________

kamu pun berlari ke hospital utk meminta maaf pdnya. Tapi hanya saudaranya saje yg ada di situ. Saudaranya menekap mukanya dgn kedua belah tgnnya. Dan dia pun menangis. Dia melutut dan berdoa supaya tuhan kembalikan adiknya.


Kamu sudah terlambat. Kamu berharap dpt beritahu kawanmu yg kamu minta maaf dan ucapkan selamat tinggal.

Pengajarannya:

Semua kawan ada masa naik dan turun dan kadangkala kamu perlu meminta maaf. Jgn tunggu org lain melakukannya dulu. Sbb kamu takkan tahu ape akan terjadi esok hari.


Kalau kamu benar2 sygkan kawanmu dan sanggup berkawan hingga nafas terakhir, tunjukkan pdnya yg kamu benar2 memerlukannya dan kamu mempunyai hati dan perasaan.


I'm thankful u're my fren!


2 comments:

queen aida said...

xmau komen entry...tp nk komen psl background music..best sgt...touvhing...

shichi_iza said...

mcm mna dgn kawan yg slalu kita maafkan tapi still ngan prangai yg sama???????

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...