"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, March 8, 2011

Kesan Zikir Terhadap Otak

Otak hanyalah aktiviti2 bio-elektrik yg melibatkan sekumpulan saraf yg dipertanggungjawabkn utk melakukan tugas2 tertentu bg membolehkan ia berfungsi dgn sempurna.


Stiap hari 14 juta saraf yg mbentuk otak ini berinteraksi dgn 16 juta saraf tubuh yg lain. Semua aktiviti yg kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yg kita peroleh adalah natijah drpd aliran interaksi bio-elektrik yg tdk terbatas.

Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dgn mengulangi kalimath2 Allah, spt Subhanallah, bbrpa kwsn otak yg terlibat mjadi aktif. Ini menyebabkn berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan2 saraf otak tersebut.

Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini mjadi btambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yg sangat aktif ini mpengaruhi kumpulan saraf yg lain utk turut sama aktif.

Dgn itu, otak mjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dri sudut perspektif bbeza dan semakin kreatif dan kritis, sdg sblm berzikir otak tdk begini.


Otak yg segar dan cergas secara tdk lgsung mempengaruhi hati utk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran. Hasil kajian makmal yg dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dlm majalah Scientific American, keluaran Disember 1993.


Satu kajian yg dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yg mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tdk sedar.


Dlm kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki mbaca stiap pkataan tsebut satu persatu dan mengaitkn perkataan2 dgn kata kerja yg berkaitan.


Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bhagian bbeza otak mempamerkn peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bhgian depan otak dan korteks.


Menariknya, apabila sukarelawan ini mgulangi senarai pkataan yg sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pd kwsn lain dan mengaktifkn kawasan saraf lain.


Apabila senarai perkataan baru diberikn kpd mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kwsn pertama. Ini sekali gus membuktikn scara saintifik bhawa pkataan yg diulang-ulang sprti pbuatan bzikir, terbukti meningkatkn kecergasan otak dan menambah kemampuannya.


Oleh itu, saudara2ku se-Islam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini tlh lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bg mreka yg masih memandang enteng kpntingan berzikir dan mengabaiknnya.

8 comments:

Ain Atika Zailani said...

BETULL..bila berzikir hati lagi tenang,..

Kaseh said...

info ni mmg sgt tepat....

Mutiara Bernilai said...

hu,,

teringat project thesis saya.. tentang kaitan dan tindak balas gelombang otak bila dengar al quran,, :) Alhamdulillah, proved!

Cahaya Aina said...

salam ziarah..Islam itu agama yg sempurna :p
sy follow awk jgk..thanks :p

G3-lina said...

sangat menarik! thanks

Nurul Hidayah said...

SUBHANALLAH....

shichi_iza said...

zikir, nyanyian yang indah..... :)

siti norlaili yusof said...

subhanallah... sememangnya zikir itu penenang jiwa. dan mampu merawat segala penyakit hati..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...