"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Saturday, March 26, 2011

Gempa Bumi di MYANMAR

Assalamualaikum...


Kasihan mereka.. Kita di Malaysia ni wajib bersyukur kerana negara kita di luar Lingkaran Gunung Api Pasifik. Tak ada puting beliung. Tak ada gempa bumi. Cuma sekarang ni bencana tersebut seakan ada kerana banyak dosa yang telah dibuat.

SEBATANG jalan raya terbelah dua akibat gegaran gempa bumi yang berlaku di bandar Tarlay, Myanmar kelmarin.

YANGON - Sekurang-kurangnya 75 orang awam terbunuh, 111 cedera manakala beratus-ratus lagi hilang tempat tinggal selepas gempa bumi kuat melanda Myanmar malam kelmarin.


Beberapa pekerja penyelamat berkata, buat masa ini tempoh selama beberapa hari diperlukan untuk mengetahui jumlah kerosakan yang sebenar. Gegaran yang berukuran 6.8 pada skala Richter itu dapat dirasai sehingga ke Bangkok yang terletak 800 kilometer dari pusat gempa. Gegaran itu turut dirasai di bandar Hanoi, Vietnam dan di sebahagian kawasan di China.


Bangunan-bangunan yang berdekatan pusat gempa bumi ranap manakala penduduk yang ketakutan lari meninggal kediaman sejurus gegaran susulan berlaku semalam. Hampir 400 buah rumah musnah di empat kampung selain sembilan buah bangunan pemerintah ranap dan beberapa biara musnah di bandar Tarlay.


"Kami sedang berusaha untuk pergi ke tempat-tempat terpencil untuk menyelamatkan mangsa.

GAMBAR yang disiarkan semalam menunjukkan sebuah rumah ranap akibat gegaran gempa bumi di bandar Tachilek, Myanmar kelmarin.

"Anggota-anggota tentera, polis dan pihak berkuasa tempatan sedang berusaha mencari mangsa yang cedera di kawasan yang terjejas tetapi terdapat beberapa jalan darat yang terputus hubungan," kata seorang pegawai Myanmar.


Pengarah World Vision Myanmar yang merupakan sebuah pertubuhan kebajikan, Chris Herink berkata, kumpulannya telah mengenal pasti dua buah bandar yang teruk terjejas iaitu Tarley dan Mong Lin. Katanya, pemerintah Myanmar berusaha untuk memberi informasi kepada rakyat dengan memberikan angka terkini kematian dan kerosakan yang berlaku.


Gempa bumi yang melanda Myanmar itu berlaku selepas kejadian gempa dan tsunami di Jepun. Gempa bumi pernah melanda Myanmar beberapa kali antaranya pada 1975 yang cuma menyebabkan seorang terbunuh. - Agensi dalam Kosmo


Memetik kata seorang ustaz pada malam Jumaat baru ni. "Kita ni sudah banyak berbuat dosa, namun 1 peratus sahaja golongan yang menyambut Maulidur Rasul. ALLAH nak turunkan bala pun terhenti sebab kita masih memuji Kekasihnya, Baginda s.aw. Maka, marilah kita berselawat ke atas Nabi s.a.w. Berzanji jugak salah satu kaedah berselawat dan memuliakan junjungan besar Nabi Muhamad s.a.w.


Mari lah bertaubat sebelum terlambat.

7 comments:

shichi_iza said...

gempa bumi lagi.... moga kita berada dlm keadaan slamat sentiasa... n sy doakan semoga mereka yg hdpi kesulitan skrg cekal ati...

areteacar said...

smoga mereka tabah mghadapi musibah yg menimpa mereka. amin.. :)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

kesian mereka...

puteraduyong said...

alhamdulillah syukur...kita masih selamat...

♥ Ana Joe ♥ said...

takut gilerr tengok..ni lah kehebatan Allah.

logorithm said...

Kalau lah gempa bumi melanda Malaysia, pasti banyak bangunan yang ranap. Mintak dijauhkan.

NuRuLhUdA aBu hAsSaN said...

salam ziarah smbil bls kunjungan , nice blog n dh follow , :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...