"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Monday, March 21, 2011

Guru Menjadi Pendidik atau Pengajar

Guru menjadi pendidik atau pengajar?

Guru zaman sekarang hanya perlu mengajar, hal ini kerana mereka di letakkan di bawah kementrian PELAJARAN. Sebelum ini, guru2 diletakkan di bawah kementerian PENDIDIKAN. Oleh sbb itulah, pelajar zaman sekarang kurang didikan.


Guru yang mendidik - merangkumi proses pengajaran dan pembelajaran, dan jg sesuatu yg tidak dpt dilihat tetapi lebih mendalam: pemberian pgetahuan, pertimbangan dan kebijaksanaan. Salah satu asas matlamat pendidikan adalah utk mengajar kebudayaan melangkaui generasi. Jika pelajar tdk mahu belajar, guru boleh menghukum dgn hukuman setimpal agak pelajar terbabit insaf dan mula berubah.


Guru yang mengajar - Proses pengajaran sahaja. Tidak perlu menerapkn nilai2 murni. Jika pelajar tak nk belajar di dlm kelas, guru cuma boleh tegur sahaja, tak perlu beri hukuman atau geguran berulang2 kali.


Apabila guru mula mendidik, maka terdidiklah pelajar tersebut. Ilmu pelajaran penuh di dada beserta dgn akhlak yg terpuji.


Apabila guru mula mengajar, maka terpelajarlah pelajar tersebut. Ilmu pelajaran penuh di dada, tetapi tiada akhlak yg terpuji.


Sekarang ni, guru jadi mangsa keaadaan,


Situasi 1- Seorang guru menghukum pelajar atas kesalahan pelajar tersebut, pelajar repot kat ibu bapa. Pastu panggil media itu dan ini. Guru disalahkan. --->"jgn sentuh anak saya."


Situasi 2 - Seorang guru tdk menghukum pelajar atas kesalahan plajar tersebut. Bila tak tegur, perangai buruk menjadi-jadi. Ibu bapa dtg ke sekolah. Guru disalahkan -----> "cikgu tak mengajar anak saya ke?"


Situasi 3 - Seorang guru membuang pelajar dri sekolah atas masalah disiplin. Ibu bapa datang ke sekolah, marah guru2 sebab membuang anak2 mereka dari sekolah. Guru disalahkan ----> " guru pon serba salah .."


Aku pun tak paham laaa.... tapi kerjaya seorang guru mmg mencabar, terima kasih guru-guru yg pernah mendidik dan mengajar aku... Hargailah guru-guru anda. "Guru ibarat lilin, membakar dirinya demi menerangi orang lain."

Hari ini aku dah kembali ke sekolah lamaku tuk menjadi guru.. dan bersama-sama ex-guru2ku tuk mendidik anak2 bangsa di kampungku.. Akhirnya aku dah satu team kerja bersama-sama mereka…


Jika anak anda "nakal" jgn salahkan guru-guru. Salahkan diri sendiri. Anak-anak adalah amanah buat ibu bapa....


"The ones that love us, never really leave us "

3 comments:

::Miss Pikon:: said...

aik, mcm penah baca je entri ni..

pena said...

tanpa ihsan yg bergelar guru,siapalah kita pd hari ini..

::contengan hati::)) said...

yup guru bukan sekadar mngajar tapi guru juga mendidik,,, yart pegang kata2 nie untuk anak2 murid yart,, walaupun yart just cikgu sementara tapi yart cuba untuk mengajar dan mendidik mereka ;)


tapi jangan tak tau kadang2 mak bapak tak paham situasi seorang guru dan semua kesalahan di salahkan pada guru kan kan,, kan best macam kite sekolah dulu, mak bapak kita yang suroh cikgu pukol kita kan ;)


hahha opss terover pulak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...