"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Sunday, October 31, 2010

1 Minit Jerrr


Betapa
besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!


Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun betapa singkatnya kalau kita melihat filem.


Betapa
sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang-panjang.

Betapa
asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa
sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa
beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid

Betapa
Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namunalangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa
sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun betapa mudahnyamenyesuaikan waktu dalam sekejap pada saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa
sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa
mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.


Betapa
Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau berfikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa. Betapa kita dapat menyebarkan seribu kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun kalau ada e-mail yang isinya tentang
Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya, serta terus klik pada icon DELETE .




sama-sama kita renungkan semula...ambil masa seminit dua untuk muhasabah kembali diri kita....adakah kita di jalan yang Allah cintai atau Allah murkai..... ama-sama perbaiki diri..

12 comments:

azwa amani said...

aikkk...cam kenal jak...huhuhu....sebarkan ilmu yerr :)

Awangku Johan said...

eh.. eh... padahal AK dah msj dlm en3 dia.. kura2 dlm perahu pulak dia ni.. pura2 x tau huhu... iya ilmu tuk d sebarkan.. baru la makin mantap hehe

humble.yat said...

entri yang membuat kita merenung sejenak..tq so much..
nanti saya singgah lagi:)

azwa amani said...

alah saje jerr..xtahu nak komen ape...heheheh...:)..opsss...luper nak cakap....comey background...hijau..shuke shuke..:)

Awangku Johan said...

humbleyat --> alhmdulillah, moga mnjadi iktibar wat kita smua.. ok nti singgah lagi ya..

Awin --> oo saja je ker.. huhuhu... oohh suke ijo ker.. ni tuk awin la ni.. hehe (opss terbagi tau pulak)

A~ said...

a very good note. how did u get the font utk posting ni ye? (i'm kind of buta technology jugak ni)

Awangku Johan said...

=) --> oooh u nak font gni ek.. mula2 u buat dlm Word n guna font dlm word tu pastu copy n paste dlm newpost blog... gtu la..

Awangku Johan said...

mksud awang guna Microsoft Word..

azwa amani said...

ak....jeles nyerrr..ramai yg komen..kat awin xdop pun....shuke ijo lah ak....kalu dulu bckgrnd ak nampak feminem....nie nampak lah kelakian ckit...huhuhu..nice

Awangku Johan said...

Awin --> hurmm x ramai la awin spt blog2 yg femes tu.. huhu.. Haaa.. feminin.. oh tidak.. tp skarang ni nmpak lbh kemaskulinan ke? hahaha

azwa amani said...

huhuhuhuhu....a'ah...dah xde kekeliruan identiti agaknyerr

Awangku Johan said...

Awin --> hahaha.. lawak.. apa2pun welcome to my home.. hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...