"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Friday, October 29, 2010

Petua Tahan Lama


KELAPA PARUT
Untuk lebih tahan lama... selama 2 tahun. Belah kelapa dan ambik sebelah sahaja. Gunakan pada 31 December 2010. Dan sebelah lagi pada 1 Januari 2011. Wah?... tahan sampai 2 tahun kan ?... Amazing GresteQuer! Jangan lupa hujung tahun nie cuba tau...


NASI/LAUK
Biar tahan lebih lama... jangan gunakan jari pasal jari korang ada bakteria. Sebab tu lauk cepat basi. Ceduk la pakai sudu ke, sudip ke.

BARANGAN KEMAS TERUTAMA EMAS
Barangan emas bila dah terlalu banyak dikenakan zakat. Tapi kalau untuk lebih 'tahan lama'... bayar la zakat untuk barang kemas tu. Kalau tak, tetiba hilang atau kena curi... padan muka korang... hahaha!


PAKAIAN TAHAN LAMA
Jangan rendam dalam serbuk pencuci lama sangat elak guna washing mach... Jangan jemur bawah mentari terik elak guna bleach... Jangan bawa mandi kat beach. Gantung bila disimpan. Cuc i guna air jeram/hujan. Jangan bagi pinjam kat kawan! Kalau boleh pakai baju member, baju sendiri simpan elok-elok.


KERETA
Lepas beli, simpan kat garaj... bungkus elok-elok... jangan bagi angin masuk... jangan bagi abuk masuk... jangan bagi wap air masuk. Pagi-pagi panaskan enjin dan hari-hari lap kereta. Bayar loan bulan-bulan sampai abis loan... gerenti kereta tahan lama...


KENYANG
Kalau nak tahan lama... sebelum makan baca bismillah dan doa... Akhir makan... doa dan ucap alhamdullillah. . Jangan jadi macam setan...


UMUR
Umur nak tahan lama?... Jangan Merokok!... Rokok nak tahan lama?... Jangan Hisap!...

P/S: jangan hisap benda-benda yang dilarang... sendiri mau ingat aaaa...


TIDUR
Nak tahan lama tak tidur malam - senang aje jangan tidur.


HUBUNGAN
Bertahan lama dalam persahabatan/ hubungan. .. Jujur dan ikhlas.


KUEH RAYA
Kueh raya kalau nak tahan lama, melantak bebanyak sikit, kalau orang datang rumah beraya kasi tapaukan dia sekali kueh-kueh raya tu... ini bermakna tak la membazir... kalau simpan lama sangat nanti kueh jadi tengik... lepas tu nak kena buang, so... jangan jadi setan... membazir amalan setan.


KERJA
Kerja kalau nak "tahan lama " jangan asyik nak baca blog je macam korang... dah tak ada kerja lain ke... kalau BOSS nampak tak pasal-pasal kena tendang. Hehehee.

8 comments:

Ummi AmnaAmzar said...

awg..awak ni kretip laa...best2..

Awangku said...

Ummi --> haha.. takda la.. ni just share dgn rakan2 blogger.. coz ada dlm simpanan komp ni..

noreed said...

hhahaha...adoi petua pertama tu tak leh thn btull

azwa_amani said...

huhuhuhuhuhu..lawak2...

Bayu Kenangan said...

petua yang boleh diguna pakai...he...he...he...

Awangku said...

noreed --> hehe.. nmpaknya kamu happy.. thniah.. smoga terhibur...

Awin --> yup lawak.. moga terhibur..

aYaz said...

nice one..
dah macam tips,tapi kelakar..
ehe... :)

Awangku said...

Bayu Kenangan --> haha.. ok.. guna pakai ya.

aYaz --> hehe kira tips la ni.. k amalkan taw..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...