"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, September 13, 2011

Betapa Ruginya Kita (Renungan Bersama)

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit; namun betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

Betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan); namun betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang-panjang.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya; namun kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-Quran tapi betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert; namun lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid.

Betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata; namun alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al-Quran; namun betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gossip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar; namun betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.

Betapa takutnya kita apabila dipanggil Bos dan cepat-cepat menghadapnya; namun betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau berfikir, atau mengatakan apa-apa, atau berbuat apa-apa.

Betapa kita dapat menyebarkan seribu kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun kalau ada e-mail yang isinya tentang Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya, serta terus klik pada icon DELETE.

ANDA TERTAWA….? Atau ANDA BERFIKIR-FIKIR….?

Sebar luaskanlah & bersyukurlah kepada ALLAH YANG MAHA ESA, PENGASIH & PENYAYANG.

Apakah tidak lucu apabila anda tidak memFORWARD pesan ini. Betapa banyak orang tidak akan menerima pesan ini, kerana anda tidak yakin bahawa mereka masih percaya akan sesuatu?

5 comments:

whitecappuccino said...

setuju sangat2..belanja beratus2 beli itu ini..nak derma RM1 pun sayang..

~Nana 귀여운~ said...

Sebagai seorang hamba Allah, kita harus bersyukur dengan rezeki yang diberi oleh-Nya..

Ticer Syah said...

itu la lumrah manusia.. lebih suka mementingkan dri sendiri daripada membuat kebajikan pada orang yang memerlukan..

iszieylyanziy said...

tetiba termenung lepas baca entry ni,,,banyak kekhilafan yang dibuat

azwa amani said...

astagfirullah... semoga diberikan petunjuk kepada semua..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...