"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Thursday, April 14, 2011

Pekan Daerah Beaufort Banjir Lagi..!!

Jalan limbawang... Air naik dengan cepatnya.


Dalam beberapa minggu ni Beaufort mengalami masalah banjir lagi.. Alahai Daerah Beaufort, selalu sahaja dilanda banjir.. Pabila hujan lebat, masalah banjir pun berlaku… Huhuhu.. Apa leh buat…. Terima saja..

Satu lagi punca yang menyebabkan Beaufort banjir ialah apabila pintu Empangan Tenom Pangi dibuka untuk tujuan membuang air yang melimpah.. Akhirnya menyebabkan Beaufort akan mengalami banjir.. Tengok la betapa banyak kerosakan dan kerugian yang dialami oleh peniaga-peniaga di sekitar pekan daerah Beaufort…

Banjir di kawasan Pulau Manang


Empangan Tenom Pangi ini adalah sebuah empangan hidroelektrik yang merentasi Sungai padas, Sabah. Empangan ini terletak 120 km ke selatan Kota Kinabalu.

Justeru, pada masa sekarang musim hujan sedang melanda negeri Sabah.. sudah tentulah Beaufort akan sentiasa mengalami banjir…

Oleh itu, kita hendaklah bersabar dengan kehendak dari-NYA..

13 comments:

Eyrique Ettiqaz. said...

betul2 krn sabar itu cantik.

Farhana Jafri said...

pa boleh buat.. beaufort klau xbnjir mmng xsah!! klau hujan lbat cket cnfirm bnjir!! jmbatan roboh pon biasa sda tu~~ :P

jemput singgah ANASAURUS :)

syairahmohdanuar said...

banjir..kesiannye :(

Awangku Johan said...

@@Eyrique Ettiqaz
yup.. hehe

Awangku Johan said...

@@Farhana Jafri
Yup... apa leh buat.. kalau dah hujan opkos banjir.. tp skrg ni b'fort ada buat jambatan baru dkt dgn Bingkul tu hehe

Awangku Johan said...

@@syairahmohdanuar
kesian kan.. huhu

DJB said...

kg banjir lg huhu..kalau pintu Empangan kat Tenom dibuka, sudah tentu bft akan banjir...

Awangku Johan said...

@@DJB
awuuu.. banjir lagi

ZWAN SABRI said...

Aiseyh, kesiannyeee..
semoga semuanya selamat.. HUHU

MySuaraBlog: Dinner Anak Penang

Awangku Johan said...

@@ZWAN SABRI
iyaa.. thanks

thomas said...

AK Johan,
Saya rasa punca banjir di Beaufort bukan di sebabkan oleh lepasan air dari empangan di Tenom Pangi yg kecil dan tergolong dari jenis empangan mini hidro tapi besar sedikit,bukan mcm Bakun di mana kawasan takungan airnya sebesar Singapura.
dari pandangan saya, puncanya ialah bandar Beaufort berada hampir sama parasnya dgn sungai Padas.
Hidro Tenom Pangi dari keretapi

azreeyah awg azli said...

owh,sabah musim hujan pla skrg ni...
lma sda nda balik ni...
nda pa,sabar ja la...
insyaallah smua ok...
:)

mint said...

salah la.. bukan disebabkan oleh empangan hidro tenom.. ini sebab landskap beaufort yg terletak pada tanah aras yang rendah.. sebab tu la bila hujan lebat sja, beaufort akan banjir..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...