"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Monday, April 11, 2011

Bahaya Telur Ayam Tiruan

Pada 7 April 2011 yang lepas, satu Malaysia kecoh apabila akhbar Kosmo mendedahkan tentang kehadiran telur palsu yang dah mula merayap masuk ke pasaran tempatan di Malaysia. Sebenarnya, jika di China, telur-telur tiruan ini bukanlah sesuatu yang pelik lagi malah boleh dikatakan mereka di sana setiap hari tidak dapat membezakan sama ada mereka makan telur yang asli atau yang tiruan.. MasyaAllah…

Bagaimana telur tiruan ini dibuat?????

Langkah 1

Menggunakan 7 jenis bahan kimia seperti dalam gambar di bawah:

Telur palsu dibuat dari karbonat, pati, resin, gelatin, alum dan produk kimia lain

Langkah 2

Masukkan telur mentah ke dalam bekas sehingga 2/3 penuh kemudian campur kalsium klorida dan pewarna. Dengan menambah pigmen kuning ia menjadikan kuning telur.

Langkah 3

Kuning telur palsu di tuang ke dalam acuan

Langkah 4

Rendam dalam kalsium karbonat

Langkah 5

Kulit telur dibentuk dengan merendam ke dalam lilin paraffin yang kemudiannya dibiarkan sehingga kering

Akhir sekali telur palsu siap. Kulit telur palsu sangat rapuh dan mudah pecah.

Banyak gelembung kecil yang terbentuk semasa menggoreng telur tetapi tidak ramai orang yang boleh membezakannya. Telur nampak seperti telur sebenar dan rasa telur palsu lebih baik daripada yang sebenar.

Kenapa mereka membuat telur palsu???

Jawapannya tentulah kerana wang. Kos telur palsu Cuma 0.55 Yuan/kh sedangkan harga pasaran telur asli adalah 5.60 Yuan/kg. Walau bagaimanapun telur ini akan menyebabkan keracunan makanan jika di makan. Jadi kepada rakyat Malaysia, sila hati-hati.

P/s : Bagus makan telur ayam kampung saja kan.. Nasib baik tinggal di kampung so dapat lah stok dapatkan telur ayam kampung… Hehehe

3 comments:

Ayuni said...

telur pun nk tipu, aperlah org zaman skang....

HAW said...

tak tahu apa nak jadi dah skrg ni.. semuanya nak tipu krn wang.. kesian kat sapa2 yg termakan terutama budak2.. tentunya bahan kimia akan bertindak balas dgn badan kita

shichi_iza said...

ada2 je la org zaman skrg klau nk kaya ngan cra cepat.... @_@

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...