"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, September 26, 2010

Pengalaman Lailatul Qadar



Ramadan dah pun meninggalkan kita. Mungkin pengalaman Lalilatul Qadar ini mampu membuatkan kita rindu kepada Ramadan.

“Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid,” kata Abah separuh memerintah. Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur. Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib. Aku menggosok gosok mata ku utk mendapatkan kepastian. Ya, aku tidak bermimpi..

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

“Kenapa?” tanya Abah..

“Lailatuqadar, ” kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

“Kepala otak engkau Lailatulqadar . Berapa lama engkau tak ke masjid?”

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

“Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..Bodoh, “
sambung Abah memaki lagi.

Kalau emak ada di sini tentu dia angguk sahaja. Terima sahajalah. Jangan melawan.

Selamat menunggu Ramadhan tahun hadapan.


kredit from amazingnara

13 comments:

di sebalik wajahku.. said...

salam...
kelaka la pulok.. =)

Cik Mus said...

Salam..mmg pengalaman berharga..hehe

azwa_amani said...

huhuhuhuhu...lawaknyerr..:P

Aniza said...

salam.

setiap insan akan punya pengalaman berbza dalam melalui LQ. Isnya-Allah, yang penting usaha kita dalam mencarinya.

aYaz said...

ku ingatkan nape la tetibe kena maki camtu skali..
ish3...
:p

Balqis said...

ade jgk cm2 ek..huhu~~

aniuna said...

best giler pengalaman LQ ko Ak :D

Awangku said...

Aniuna --> ni bukan pgalaman AK huhu..

Hidup aku... said...

ahaha~

sweetie2010.blogspot said...

Salam Awangku,

hehhe. nampak sangat lama dia tak kemasjid yer.renovation masjid rupanya.

Awangku said...

a'ah.. tu la akibatnya jika dh lama x p ke masjid hehehe

shichi_iza said...

hahaha.... adeh, tepat kena kat anak dia.... slamber je ayah dia kata kat anak dia 2....

Awangku Johan said...

@@shichi_iza
haha.. sian anak dia.. terkena kat diri akhirnya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...