"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Thursday, September 9, 2010

Malam Raya yang Suram....

Setelah selesainya menyempurnakan solat Isyak sahutan Takbir bergema di setiap masjid dan surau-surau di kawasan kampungku. Sahutan Takbir ini diselangi dengan dentuman meriam, bedilan dan mercun seperti nak berperang.. Hurrmm budak-budak kampung ini kalau dah nak raya mesti dentuman mercun dan bedilan akan kedengaran.. kecewanya budak-budak kat kampung ini tak hormat langsung sahutan Takbir.. huhuhu..

Setelah habis bertakbir dalam masa setengah jam begitu hujan pun turun dengan lebatnya. Allah menurunkan hujan rahmat seperti menurunkan rahmat kepada hamba-hambanya yang menyempurnakan ibadah puasanya.. Tatkala hujan lebat, seluruh kampungku mengalami kegelapan.. apa lagi sejarah berulang kembali.. setiap tahun dan setiap kali nak menyambut perayaan seperti Aidilfitri ini mesti ada sahaja masalah.. hurmm Sedang mak tiriku dan kakakku memasak rendang terputuslah bekalan letrik.. hurmm dah hampir 2 jam bekalan letrik ini terputus.. apa lagi terpaksa la memasak berlampukan cahaya lilin..

inilah masalahnya di kampungku dari kakak aku dilahirkan pada tahun 1969 sehingga sekarang, dua masalah ini masih belum selesai iaitu air dan api (letrik).. hurmm tak tau la.. rasa kecewa ar.. huhuhu... bgini la stiap tahun yang akan aku dan orang2 kampung alami..

2 comments:

azwa_amani said...

sedihnyerrr..xperr...ujian buat penduduk kat sne..yg pnting..dapat jalankan ibadah......

CahayaMatakuYangMenyaksikan said...

kena tukar kerajaan tu.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...