"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Monday, March 12, 2012

Cara Nabi Jaga Kesihatan Diri

1. Selalu Bangun Sebelum Subuh

Rasulullah mengajak umatnya untuk bangun sebelum Subuh bagi melaksanakan solat sunat, solat fardu dan solat Subuh secara berjemaah. Kesegaran udara subuh baik terutama untuk merawat penyakit tibi serta memperkuatkan akal fikiran.

2. Aktif Menjaga Kebersihan

Rasulullah sentiasa bersih dan rapi. Setiap Khamis atau Jumaat, baginda mencuci rambut halus di pipi, memotong kuku, bersikat serta memakai minyak wangi.

3. Tidak Pernah Makan Berlebihan

Dalam tubuh manusia ada tiga ruang untuk tiga benda; Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu pendidikan khusus bagi umat Islam iaitu dengan berpuasa pada Ramadhan bagi menyeimbangkan kesihatan.

4. Gemar Berjalan Kaki

Rasulullah berjalan kaki ke masjid, pasar, medan jihad dan mengunjungi rumah sahabat. Apabila berjalan kaki, peluh pasti mengalir, roma terbuka dan peredaran darah berjalan lancar.

5. Tidak Suka Marah

Nasihat Rasulullah ‘Jangan Marah’ diulangi sampai tiga kali. Ini menunjukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasad, tetapi lebih kepada kebersihan jiwa.

2 comments:

ZWAN SABRI said...

nak kena cuba amalkan ni.. tapi bangun sebelum subuh tu yg payah tuu.. HUHU

nora said...

saya ambil ilmu awak untuk share kepada kawan2 saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...