"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Saturday, December 3, 2011

Larangan Memakai Gelang Tangan dan Rantai Walaupun Untuk Tujuan Kesihatan

Larangan memakai gelang tangan dan rantai walaupun untuk tujuan kesihatan, telah ditegaskan oleh Rasulullah s.a.w. Hadis Imran bin Hussein r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w telah melihat pergelangan tangan seorang lelaki yang memakai gelang yang diperbuat daripada tembaga maka baginda bertanya kepada lelaki berkenaan.

“Apakah bendanya ini?” Lelaki itu berkata : “Ia adalah gelang perubatan.” Rasulullah s.a.w bersabda : “Sesungguhnya benda itu tidak memberi apa-apa faedah walaupun untuk tujuan perubatan, buangkan benda itu daripada diri anda, jika sekiranya anda mati dan benda itu ada pada diri anda, maka anda tidak akan berjaya (selamat) untuk selama-lamanya.” Hadis Sahih yang ke-19, 885 Riwayat Imam Ahmad.

Pemakaian gelang pada hari ini bermula di mana gelang hitam diberikan sebagai hadiah orang yang baru balik dari Mekah. Sekarang ini dibenarkan oleh Tabung Haji kepada jemaah haji apabila berada di Tanah Suci supaya faktor mudah dikenali atau sebarang kes hilang, kemalangan dan sebagainya.

Jenis-jenis gelang yang diharuskan :-

1). Gelang pesakit semasa berada di Hospital (ditanda nama pesakit dan wad)

2). Gelang pesalah / penjenayah (dipakai oleh penjenayah yang telah ditangkap polis)

3). Gelang kaki bagi pesakit gila / jiwa/

Sekiranya ada yang hendak memakai sangat, maka dia hendaklah berusaha menjadi salah satu daripada 3 golongan di atas ini….

2 comments:

qasehraihan said...

erk..tp ramai betul lelaki pkai kan..yg ac mizal jual tu..ehe

Diah Rothman said...

En Awangku Johan, what about gelang yang kita pakai waktu buat ibadah Haji dan Umrah??

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...