"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, March 7, 2010

## Lama sudah tidak menulis ##

Assalamualaikum w.b.t...

Masa berlalu dengan begitu pantasnya. Tidakku sedari hampir 9 minggu aku tak menulis. Sudah 8 minggu aku berada di Sekolah Menengah Kebangsaan Kubu Gajah, Selama Perak. Tidakku sedari aku dah menempuhi hari-hari dan situasi persekolahan yang memang mempunyai banyak dugaan dan mencabar segala bentuk minda dan fizikal.. Tetapi aku boleh mengatasinya.. Aku di sini hanya bertemankan komputer ribaku sekadar melepaskan rindu pada rakan2 serta sahabat2 JMK 07/08, sahabat2 Classmate Geografi, Sahabat2 Ex-Housemate 2-3-11 dan suasana UPSI serta kolej kesayanganku KHAR. Apa khabar semuanya...

Sekolah aku besar tetapi enrolmen muridnya hanya berkapasiti kecil iaitu hanya 298 orang pelajar sahaja dengan bilangan tenaga pengaja kekal seramai 30 orang + guru praktikal UPSI 5 orang (Geografi - 1 orang (saya lah tu), Kemahiran Hidup - 2 0rang (Stanley n Fazil (Abg J), dan Sejarah - 2 orang (Fazli n Akmal), serta 1 orang guru GSTT. Sekolah ini mempunya keluasan 11 hektar dan terletak di kawasan Ladang kelapa sawit yang berhampiran dengan juluran banjaran Bintang yang terbentang luas di hadapan sekolah yang memberi view yang cantik terhadap sekolah ini. Sekolah ini juga baru dibuka pada 6 Jun 2002, serta mendapat bantuan kerajaan sepenuhnya di kawasan luar bandar. Sekolahku ini jauh daripada bandar Ipoh iaitu 130km jauhnya.

Pensyarah dah datang baru-baru ini pada 03/03/2010. Tidak banyak komen yang diberikan, semua komen yang diberikan adalah OK dan membina. Beliau kata semuanya perfect tapi ada 2 kesalahan yang menyebabkan pensyarahku tidak jadi memberi A- kepadaku.. huhuhu.. AKu tidak sedar pun 2 kesalahan yang ku lakukan. Tapi apa boleh buat, aku kena usaha n hati2 lagi d masa Observation yang ke-2. Aktivitiku semuanya ok termasuk aku mengambik risiko untuk membawa pelajar keluar kelas bagi melihat juluran banjaran yang terbentang di hadapan sekolah.. Masa itu, aku mengajar subtopik tanah tinggi, jadi aku bersyukur dapat menggunakan keadaan sekeliling sebagai bahan P&P aku.. Pensyarah tertarik dengan aktiviti aku, termasuk aku memasukkan pengalaman sedia adaku untuk ku ceritakan di hadapan pelajar.. Overall perfect tp 2 kesalahan itu aku kena atasi.. iaitu jangan bias dlm mengajar (eye contect), kedua, semasa melakukan aktivti kena seimbang. sekirannya pelajar lelaki aktif so kena bawa juga pelajar perempuan aktif.. Pensyarahku terkejut dengan melihat keadaan sekolah ku yang kurang facility. apa boleh buat life is go on.. Sehinggakan pensyarahku meng SMS padaku.. "Ak, saya tidak boleh bayangkan keadaan kamu d sana, sure bosan".. tengok betapa pensyarahku mengambil berat terhadap anak2 buahnya. Sehinggakan pensyarahku berkata "tak apa AK, saya percaya n yakin kamu akan menjadi guru yang hebat, apa pepatah menyatakan jika benih itu di buang ke laut jadi pulau dan d buang ke darat jadi bukit. Saya yakin kamu boleh atasinya. Sebab saya tau kamu boleh menjalani keadaan sebagaimanapun teruk kamu boleh atasinya. Guru beginilah yang kita mahu.".. Aku rasa terharu dengan beberapa SMS pensyarahku yang memberi semangat n dorongan terhadapku untuk berjaya mendidik anak bangsa.

Aku hari2 letih dan perpeluh2.. hal ini disebabkan keadaan kawasan aku ini yang panas iaitu berada d Utara Perak dan Ulu Perak.. Aku di sini pun hampir mengalami keadaan yang Sama dengan memberku SYahir.. tp di sekolah syahir ada gangguan terhadap muridnya sahaja. Yang aku ini hari-hari mengalami gangguan oleh rakan praktikalku iaitu budak Sejarah yang mengalami gangguan.. Mula-mula itu memang menakutkan coz dlam badan dia da 3 identiti yang berbeza, ianya berlaku kadang-kadang sahaja iaitu ketika memberku tension n ketika di antara Maghrib dan Isyak.. Tak ku sangka aku boleh atasinya selama 8 minggu di sini.. AKu buat macam biasa jak la kalau memberku mengalami gangguan.. Sehinggakan ahli-ahli dari DarusSyifa datang untuk mengubat memberku di rumah. Inilah dia dugaan dan cabaran yang ku hadapi.

Ok nnti g la aku menyambung cerita ini..

wassalam...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...