"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Friday, December 4, 2009

Skim Pelajar Bekerja VS Research Assistant

Inilah kolejku dan tempat aku menjadi skim pelajar bekerja



Cuti akhir semester ini aku sekali lagi tidak menjalankan rutin yang selalu pelajar lakukan diakhir sem iaitu 'Balik Kampung'. Tiga tahun berturut-turut aku tidak balik kampung halamanku di Sabah. Aku tak balik ada sebab-sebab tertentu. Hanya aku sahaja yang mengetahuinya. Cuti akhir semester di tahun akhir aku bergelar pelajar telah aku lakukan dan manfaatkan dengan memohon menjadi skim pelajar bekerja di Kolej Harun Aminurrashid (KHAR). Apabila sahaja cuti menjelang aku akan bekerja part time di Pejabat Pengurusan Kolej Harun Aminurrashid. Tahun ini pengambilan skim pelajar bekerja dihadkan kepada 8 orang sahaja (empat orang lelaki & 2 orang perempuan). Kerja aku di cuti semester ini pada sem ini berbeza dengan semester-semester lepas. Hal ini kerana, aku melakukan 2 tugasan yang berbeza. Pada waktu pagi aku bekerja di Pejabat Pengurusan Kolej Harun Aminurrashid sebagai skim pelajar bekerja manakala pada waktu malamnya aku akan menghabiskan waktu dengan membuat tugasan pensyarah iaitu kajian PhDnya. Aku membatu pensyarahku di dalam penyelidikinnya atau dengan erti kata lain sebagai Research Assistant. Setiap malam aku akan membantu kerja-kerja pensyarah dengan menaip beberapa artikel, jadual, rajah dan sebagainya. Oleh itu, aku melakukan kerja-kerja ini dengan hati yang rela. Melalui penyelidikan pensyarah ini dapatlah aku tahu macam mana cara hendak menjalankan kajian persendirian dengan lebih sistematik. Aku kagum dengan pensyarahku kerana berjaya mendapat Penyelia PhD daripada seorang penulis buku yang terkenal di dalam bidang Geografi di Malaysia khususnya iaitu Prof. Jamaluddin Jahi. Aku minat semua hasil dan kajiannya Prof. Jamaluddin Jahi. Aku telah mengumpul buku-buku yang ditulis oleh beliau. Insyaallah kalau ada rezeki aku juga ingin menyambung pengajianku di dalam Sarjana dan Doktor Falsafah. Di mana ada kemahuan di situ cita-cita akan dikabulkan... AMIN....

3 comments:

Syahir Mohamad said...

salam.. yelah tu.. huuhuhuh

Awangku Johan said...

hurmm.. knp???
ko jeles la tu syahir..

Orange said...

waah..persatuan blogger skim se-malaysia hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...