"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Photobucket Photobucket Photobucket

Followers

! kurasakan something...

Tuesday, December 16, 2014

PERINGATAN tuk kaum ADAM



Tea atau Teh sudah dibuktikan baik untuk minuman antioksidan. Namun tidak selamanya pengambilan teh baik untuk kesihatan. Mungkin minuman yang biasa yang anda akan pilih untuk menemani semasa santai atau selepas makan. Segelas teh o ais/teh ais yang segar atau air putih ????

Sebuah kajian terbaru yang disiarkan Health News Daily, menuliskan risiko mengambil teh ais, yang ternyata dapat menyebabkan batu karang. Kajian ini dilakukan oleh Loyola University Medical Center. Mereka menjelaskan jika minuman teh yang disediakan sejuk mengandungi oksalat yang cukup tinggi.

Zat kimia yang menyebabkan pembentukan Kristal-kristal kecil yang terbentuk daripada mineral dan garam. Tidak hanya teh saja yang mengandungi oksalat, jenis makanan lain sepeti bayam, rhubarb colat dan kacang juga masuk dalam senarai makanan tinggi oksalat.

Walaupun Kristal ini tidak berbahaya, namun para penyelidik mengatakan jika pengumpulan Kristal mungkin terjadi. Ini akan mengganggu aliran urin dari ginjal ke pundi kencing dan akan menyebabkan rasa sakit yang teruk.


“Bagi orang yang mempunyai kecenderungan memiliki gangguan fungsi buah pinggang, teh ais adalah minuman paling tidak disyorkan,” papar Dr. John Milner, pembantu professor urologi di Universiti Loyola Chicago Stritch. 

3 comments:

Kak Mahh said...

Akak tak boleh minum teh

careno said...

Suka teh ais... ngeee...

♥ Nana BamBam ♥ said...

teh ais sedap sebab susu dan gula bersama di dalamnya...

:v

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...