"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, November 29, 2009

Salam Aidil Adha

Salam Aidil Adha buat kaum muslimin dan muslimat sekalian. Hari ini aku bangun awal untuk mengerjakan ibadah solat subuh. Selepas itu, duduk berzikir untuk kebesaran-Nya. Tepat jam 7.00 saya pun pergi mandi dan bersedia untuk pergi ke masjid. Jam 7.50 aku dan Azron iaitu rakan hosmate ku pergi ke masjid Hulu Bernam untuk mengerjakan solat Sunat Aidil Adha. Suasana kolej yang dahulu selalunya riuh-rendah tapi pada hari itu hanya saya dan Azron serta beberapa orang budak Palapes yang masih stay d kolej. Betapa sunyi dan tersentuhnya hati ini ketika tiada sahabat-sahabat karib yang sama-sama untuk menyambut hari yang penuh berkat. Hurrmmm aku hanya boleh mengeluh sahaja. Ini adalah sambutan Hari Raya Aidil Adha yang keempat yang aku sambut setelah kian 4 tahun pengajianku di UPSI. Aku tidak merasa sedih atau gembira tapi jauh di sudut hatiku ada terdetik perasaan sedih tersebut. Tapi aku tak mampu untuk meluahkannya maybe inilah yang dikatakan kematangan.. hahaha… hati kecilku ketawa. Berbalik pada cerita tadi aku dan Azron pun pergi ke masjid Hulu Bernam. masyaAllah betapa ramainya umat Islam yang mengerjakan di masjid baru Hulu Bernam. Aku rasa terkejut tak terhingga. Kalaulah solat-solat yang wajib di lakukan berjemaah sedemikian, Insyaallah berjayalah umat Islam. Sekian lama aku duduk di belakang motor, aku pun melangkah masuk ke dalam masjid untuk mengerjakan solat sunat tahiyatul masjid. Selepas itu, aku pun mengikut makmum lain untuk bertakbir. Suasana masjid pada hari tersebut sangat meriah. Dipendekkan cerita setelah selesai solat Sunat Aidil Adha, aku dan Azron pun balik ke kolej. Di kolej hanya beberapa kelibat sahaja kelihatan baru balik dari mengerjakan tanggungjawab sebagai muslim iaitu solat sunat Aidil Adha. Aktiviti aku dan Azron pada hari tersebut hanya duduk di rumah tonton tv secara online dan men FB. Aku sangat rindu dengan rakan-rakan rapat. Tiba-tiba ada panggilan, rupa-rupanya ada juga rakan-rakanku bertanyakan khabar mengenai diriku. Roslan, iaitu kawanku paling rapat menelefonku untuk bertanyakan khabar. Perbualan kami hanya mengambil masa lebih 10 minit. Hahaha borak-borak kosong sahaja. Setelah itu aku pun membuat kerjaku iaitu menyelesaikan tugas yang diberi oleh pensyarah, aku telah menjadi pembantu penyelidikan pensyarah (Research Assistant) di dalam kajian Ijazah Kedoktorannya. Pada hari itu juga semua kerja penyelidikan pensyarah telah ku selesaikan. Aktiviti aku dan Azron pada hari tersebut hanyalah tidur.. hahahaha..

Hurmm inilah aktiviti yang telah aku lakukan pada hari raya aidil adha. Langsung tiada sambutan di kolej ini. Semua JMK dah balik kampung yang tinggal hanyalah beberapa budak Palapes dan skim pelajar bekerja. Sekian, inilah nukilan untuk pada hari tersebut.

4 comments:

Pemuda@gamA said...

seronoknya...banyak tido jelah ko. bilik gelap macam dulu lagi ke?

Awangku said...

a'ah blk gelap.. coz kat blk gelap ni la tenet kuat.. hehee

syahir Mohamad said...

salam..
memng sah kau ni kuat tidur je..
patutlah .... hahhaha..

Awangku said...

eh.. eh.. sapa yg kuat tdo ni..
pdahal dia tu yg kuat tido...
ek eleh syahir2.. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...