"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Saturday, October 29, 2011

Panduan Menghadapi Peperiksaan

Semakin hampir menjelang hari peperiksaan, pelajar-pelajar sepatutnya sudah mengulang kaji pelajaran dan cukup bersedia. Ini akan menjamin keyakin diri untuk menghadapi peperiksaan. Berikut adalah panduan-panduan bagaimana untuk menghadapi peperiksaan.

1. Ulang Kaji Berkesan.

Beberapa minggu menjelang peperiksaan, baca nota dan beri perhatian sepenuhnya terhadap apa yang dibaca. Ingat kembali apa yang dibaca. Buat nota ringkas di kad-kad ulang kaji. Baca sekali lagi nota asal.

2. Malam Sebelum Peperiksaan.

Baca nota ringkas. Semak kotak alat tulis. Semak masa dan tempat peperiksaan di jadual peperiksaan. Sediakan pakaian seragam sekolah. Berdoa. Tidur secukupnya.

3. Pagi Sebelum Pergi Ke Dewan Peperiksaan

Bangun pagi. Buat senaman ringkas. Mandi dan bersihkan diri. Pakai pakaian yang bersih. Solat dan berdoa. Bersarapan dengan masakan yang panas. Bersalam, mohon restu dan cium kedua ibu bapa.

4. Semasa Di Dewan Peperiksaan.

Duduk dengan tenang. Dengar arahan Ketua Pengawas Peperiksaan. Berdoa. Baca arahan pada kertas soalan. Baca semua soalan dengan teliti. Tulis angka giliran dan nombor kad pengenalan pada kertas jawapan. Jawab soalan yang senang terlebih dahulu. Pastikan masa menjawab setiap soalan adalah mencukupi. Jawab mengikut kehendak soalan. Pastikan tulisan jawapan senang dibaca. Semak jawapan sekali lagi dalam masa 5 minit terakhir.

4 comments:

nurdani said...

saya selalu belek nota beberapa jam sebelum masuk dewan exam

uchiknaa said...

hye bro...nie my new link...:)...agk2 igt x??:P

2morrow de test JPJ..lesen kete.agk2 cmne nk hdpi ni??gemuruh hbs dh ni..
de tips x??

doa2 pe yg ptt...

azwa amani said...

terima kasih cikgu....hehehe..

Ak, family izinkan awin ke UMS...yuhuhuhuhu...doakan yer :)

Awangku Johan said...

@@Azwa Amani
ya ke awin... insyaallah Ak doakan yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...