"Letakkan dunia di telapak kakiku, biar kupijak. Simpankan akhirat dalam jiwaku biar kurindu. Sisipkan Cinta dalam hidupku biar aku menjadi aku. Langit tunggu kutawan, bumi tunggu kulakukan perubahan" Perjalanan yang jauh, yang masih menungguku.. apakah yang akan terjadi pada masa hadapan...

Followers

! kurasakan something...

Sunday, January 3, 2010

++ Isu Pendidikan yang Hangat diperdebatkan ++

Assalamualaikum...



Isu penempatan tempat untuk mengajar bagi lepasan jurusan pendidikan menjadi bual bicara yang hangat pada hari ini. Aku menjadi runsing dan lemah semangat sikit disebabkan isu ini. Hal ini kerana, tinggal berapa hari lagi aku akan menjalani latihan mengajar, hurmm mesti di sekolah tempatku membuat latihan nanti isu ini akan menjadi bual bicara guru-guru di sekolah itu nanti.


Aku berasa heran dan rasa upsi atau ipta ini dianaktirikan disebabkan statement yang dikeluarkan oleh Timbalan Menteri Pelajaran Dr. Mohd Puad Zarkashi yang mengatakan penempatan tempat untuk mengajar diutamakan kepada pelajar IPG dan pelajar tajaan KPM sahaja, maka pelajar yang diberi pinjaman selain daripada KPM hanya boleh menunggu jika ada kekosongan. Hurmm.. jadi takkan la pelajar under KPM & IPG je yang boleh dipostingkan..?? Nampak macam BIAS jak kan.. heran betul...


Lepas itu ada pulak yang mengatakan isu posting ini berdasarkan unjuran.. Apa kejadahnya unjuran itu, takkan la unjuran yang dikeluarkan oleh KPM itu bersesuaian dengan bilangan sekolah yang baru dibuka.. Unjuran yang dikeluarkan hanyalah sedikit padahal banyak lagi sekolah yang baru diwujudkan, lain pulak ada sekolah yang tidak mencukupi bilangan gurunya.. Takkan la kekosongan itu diisi oleh budak-budak GSTT (Guru Sandaran Tidak Terlatih). Padahal ada bakal pelajar yang mempunyai Ijazah Sarjana Muda Pendidikan layak untuk mengisi kekosongan tersebut, tapi di isi oleh budak-budak GSTT... hurmm macam ada udang disebalik batu jak.. bagi aku macam kerajaan nak menjimatkan kos pembayaran gaji. Biasalah budak GSTT pun dapat gaji dalam 3 bulan sekali... hurmm makin heran lagi... Ramai pulak gstt di sekolah ek, ada yang sampai 25 orang gstt... jd kenapa tak diisi jak kekosongan tu oleh pelajar jurusan pendidikan?? so kemana perginya "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan??" betul kata kawan aku Abu di dalam penulisannya, "kerajaan didahulukan,rakyat diabaikan" dan "kapitalis di dahulukan, keuntungan diutamakan"


Di sekolah aku di kawasan Sabah pulak banyak mempunyai kekosongan, kenapa pulak TM Pelajaran mengatakan lambakan guru di pasaran.. Macam mana dia tau ek?? padahal beliau langsung tak turun padang pun.. takkan la main agak-agak jak kot.. Dulu time Zaman Hisyamudin memegang tampuk Menteri Pelajaran mengatakan pada tahun 2010 ada kekosongan guru sebanyak 13,000 yang akan diisi oleh pelajar Jurusan Pendidikan.. Heran pulak ek bila dikatakan oleh Timbalan Menteri Pelajaran iaitu Dr.Puad lambakan guru di pasaran pada hari ini???? Setiap kali tampuk pemerintahan bertukar tangan ada sahaja isu yang tak kena timbul, macam isu ini la "Lambakan guru"..


Aku rasa isu ini macam saja-saja diadakan, alah macam mencari publisiti.. bgitulah katakan.. Hurmmm aku rasa isu ini takkan ke mana, sebab mahasiswa/mahasiswi adalah tampuk negara, sekiranya isu ini tidak diselesaikan dengan baik confirm mahasiswa/mahasiswi tidak akan mengundi mereka....


AKu harap isu ini dapat diselesaikan dengan baik.. Terima Kasih kepada Naib Canselor UPSI Prof. Datuk Dr. Aminah Bt Ayob kerana beliau memperjuangkan nasib pelajar-pelajarnya... Harap kebenaran akan mengatasi kejahilan.... Insyallah.. sama-sama kita berdoa agar isu ini akan kembali pulih dan kita semua dapat Ber'posting'....

1 comment:

"penburuk" said...

Insyallah jgn risau....rezeki ALLAH itu ada dimana2.
Kerajaan cuba utk mencari guru yg berkualiti bukan sekadar berkuantiti.....jadi kita sebagai bakal guru nie kena jadikan mslh ini sebahagian dari cabaran.......

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...